PG51B77 Filozofie výchovy a vzdělání

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přivést studenty skrze filozofickou reflexi k vlastnímu filozofickému uvažování. V kurzu je věnována pozornost tématům (viz osnova), jejichž struktura kopíruje zaměření studijního oboru Pedagogika. U každého tématu se ve výuce postupuje stejně a to od interpretace vybraných děl (základní výčet uveden v osnově) přes diskusi a reflexi vybraných témat, které reprezentují vybrané dílo až k vytvoření či přehodnocení vlastního úhlu pohledu. Na konci kurzu mají studenti základní přehled o dílech vybraných představitelů filozofie výchovy a vzdělávání, umí rozlišit jednotlivé úrovně pedagogických diskurzů a jsou schopni rozpoznat filozofické otázky.
Osnova
  • Osnova
  • 1. Filozofický pohled na člověka a jeho výchovu (člověk jako centrální kategorie filozofické antropologie, Diltheyova filozofie života: výchova jako empatie, Buberova filozofie člověka: výchova jako setkání, individualismus ve výchově).
  • Základní díla:
  • Buber, M. (1997). Problém člověka. Praha: Kalich
  • Bystrzycká, A. (2012). Korczak člověk: filosofie výchovy Janusze Korczaka, lékaře, spisovatele, vychovatele, psychologa, sociologa, humanisty, filosofa, zastánce dětských práv. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
  • Fink, E. (1996). Bytí, pravda, svět. Praha: OIKOYMENH
  • Palouš, R. & Svobodová, Z. (2011). Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011
  • Pupala, B. (2004). Narcis vo výchove: Pedagogické súvislosti individualizmu. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis a Veda
  • 2. Filozofie školy a školního vzdělávání (vybrané otázky institucionálního vzdělávání, kritika školního vzdělávání, cíle vzdělávání a cíle výchovy).
  • Základní díla:
  • Dewey, J. (1904). Škola a společnost. Praha: J. Laichter
  • Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti. Praha: SLON
  • Kaščák, Ondrej (2006). Moc školy: O formatívnej sile organizácie. Bratislava: Veda a Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  • Palouš, R. (2008). Heretická škola. Praha: OIKOYMENH
  • Václavík, V. (1997). Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Líp
  • . 3. Filozofie výchovy jako jedna pedagogických disciplín (vývoj vztahu filozofie a pedagogiky, koncepty filozofie výchovy v průběhu 20. století, soudobá vymezení filozofie výchovy a místo filozofie výchovy v souboru pedagogických disciplín).
  • Základní díla:
  • Hessen, S. (1936). Filozofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie.
  • Khun, P. (1992). Základní východiska filozofie výchovy v demokratické společnosti. Pedagogická revue 44/3, s. 218–229.
  • Příhoda, V. (1948). Národní filosofie výchovy. První vydání. V Praze: Život a práce, I díl.
  • Palouš, R. (1991). K filozofii výchovy. Praha
  • Patočka, J. & Palouš R. (1997). Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK
  • Stark, S. (2006). Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk
  • 4. Filozofie výchovy jako filozofie vědy (filozofická reflexe základních pedagogických pojmů: pojem výchova, vzdělávání, současná filozofie a metodologie vědy, „problémy“ pedagogiky z pohledu filozofie vědy: zákonitosti a teorie v pedagogice, využití teorií v pedagogice).
  • Základní díla:
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek
  • Fay, B. (2002). Současná filozofie sociálních věd. Praha: SLON
  • Palouš, R. (2010). Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum, 2010
Literatura
    povinná literatura
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 80-85866-64-1. info
  • CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
    doporučená literatura
  • KOSOVÁ, Beata. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2013, 173 s. ISBN 9788055704340. info
    neurčeno
  • PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus : filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN 9788024619019. URL info
  • PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2010, 89 s. ISBN 9788024618333. info
  • PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
  • STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
  • KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy : o formatívnej sile organizácie. Vyd. 1. [Trnava]: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006, 165 s. ISBN 8022409057. info
  • ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
  • HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 140 stran. ISBN 8021014709. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
  • DEWEY, John. Philosophy of education : (problems of men). Reprinted. Paterson, New Jersey: Littlefield, Adams & Co., 1961, 311 s. info
  • DEWEY, John. O pramenech vychovatelské vědy. Translated by J. Gvardian. 1. vyd. V Praze: Samcovo knihkupectví, 1947, 116 s. URL info
  • DEWEY, John. Škola a společnost : tři přednášky, jež měl John Dewey : připojena zpráva o universitní elementární škole. Translated by Jan Mrazík. V Praze: Nákladem Jana Laichtera, 1904, 99 s. URL info
Výukové metody
Přednáška, vedení diskuse, samostudium
Metody hodnocení
V průběhu semestru je zařazeno několik přednášek, ale převážně výuka probíhá formou skupinových diskusí o vybraných dílech filozofů výchovy. Podmínky udělení zkoušky Každý student předloží svou interpretaci vybraného díla a na základě toho, vede filozoficky laděnou diskusi s ostatními o vybraných otázkách, které se vztahují k výchově nebo vzdělávání. Absolvování písemného testu.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=954
Za účelem optimálního průběhu kurzu je vyžadována 80% docházka. Studenti kombinovaného studia mají předepsáno celkově 8 hodin individuálního studia/konzultací, jehož součástí je četba vybraných děl i dalších učebních materiálů/opor v elektronické podobě. Studenti musejí průběžně plnit dva typy úkolů. Jde o úkoly směřující k interpretaci filozoficky laděného díla a na ně navazují úkoly aplikačního charakteru, které v případě kurzu Filozofie výchovy vyústí ve vedení odborné diskuse na vybrané téma z filozofie výchovy. Úkoly jsou odevzdávány vyučujícímu přímo v online výukovém prostředí Moodle a jsou zveřejňovány i ostatním studentům kurzu. Vyučující poskytuje studentům zpětnou vazbu přímo ve výukovém prostředí. Dále je vyžádaváno zapojení do diskusních fór k jednotlivým tématům filozofie a vyučující monitoruje průběh diskuse. Splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.