FF:PG51B77 Filozofie výchovy - Informace o předmětu
PG51B77 Filozofie výchovy a vzdělání
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je přivést studenty skrze filozofickou reflexi k vlastnímu filozofickému uvažování. V kurzu je věnována pozornost tématům (viz osnova), jejichž struktura kopíruje zaměření studijního oboru Pedagogika. U každého tématu se ve výuce postupuje stejně a to od interpretace vybraných děl (základní výčet uveden v osnově) přes diskusi a reflexi vybraných témat, které reprezentují vybrané dílo až k vytvoření či přehodnocení vlastního úhlu pohledu. Na konci kurzu mají studenti základní přehled o dílech vybraných představitelů filozofie výchovy a vzdělávání, umí rozlišit jednotlivé úrovně pedagogických diskurzů a jsou schopni rozpoznat filozofické otázky.
- Osnova
- Osnova
- 1. Filozofický pohled na člověka a jeho výchovu (člověk jako centrální kategorie filozofické antropologie, Diltheyova filozofie života: výchova jako empatie, Buberova filozofie člověka: výchova jako setkání, individualismus ve výchově).
- Základní díla:
- Buber, M. (1997). Problém člověka. Praha: Kalich
- Bystrzycká, A. (2012). Korczak člověk: filosofie výchovy Janusze Korczaka, lékaře, spisovatele, vychovatele, psychologa, sociologa, humanisty, filosofa, zastánce dětských práv. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
- Fink, E. (1996). Bytí, pravda, svět. Praha: OIKOYMENH
- Palouš, R. & Svobodová, Z. (2011). Homo educandus. Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011
- Pupala, B. (2004). Narcis vo výchove: Pedagogické súvislosti individualizmu. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis a Veda
- 2. Filozofie školy a školního vzdělávání (vybrané otázky institucionálního vzdělávání, kritika školního vzdělávání, cíle vzdělávání a cíle výchovy).
- Základní díla:
- Dewey, J. (1904). Škola a společnost. Praha: J. Laichter
- Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti. Praha: SLON
- Kaščák, Ondrej (2006). Moc školy: O formatívnej sile organizácie. Bratislava: Veda a Typi Universitatis Tyrnaviensis.
- Palouš, R. (2008). Heretická škola. Praha: OIKOYMENH
- Václavík, V. (1997). Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Líp
- . 3. Filozofie výchovy jako jedna pedagogických disciplín (vývoj vztahu filozofie a pedagogiky, koncepty filozofie výchovy v průběhu 20. století, soudobá vymezení filozofie výchovy a místo filozofie výchovy v souboru pedagogických disciplín).
- Základní díla:
- Hessen, S. (1936). Filozofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie.
- Khun, P. (1992). Základní východiska filozofie výchovy v demokratické společnosti. Pedagogická revue 44/3, s. 218–229.
- Příhoda, V. (1948). Národní filosofie výchovy. První vydání. V Praze: Život a práce, I díl.
- Palouš, R. (1991). K filozofii výchovy. Praha
- Patočka, J. & Palouš R. (1997). Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK
- Stark, S. (2006). Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk
- 4. Filozofie výchovy jako filozofie vědy (filozofická reflexe základních pedagogických pojmů: pojem výchova, vzdělávání, současná filozofie a metodologie vědy, „problémy“ pedagogiky z pohledu filozofie vědy: zákonitosti a teorie v pedagogice, využití teorií v pedagogice).
- Základní díla:
- Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek
- Fay, B. (2002). Současná filozofie sociálních věd. Praha: SLON
- Palouš, R. (2010). Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum, 2010
- Literatura
- povinná literatura
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 80-85866-64-1. info
- CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
- doporučená literatura
- KOSOVÁ, Beata. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2013, 173 s. ISBN 9788055704340. info
- neurčeno
- PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus : filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN 9788024619019. URL info
- PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2010, 89 s. ISBN 9788024618333. info
- PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
- STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
- KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy : o formatívnej sile organizácie. Vyd. 1. [Trnava]: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006, 165 s. ISBN 8022409057. info
- ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
- HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 140 stran. ISBN 8021014709. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- DEWEY, John. Philosophy of education : (problems of men). Reprinted. Paterson, New Jersey: Littlefield, Adams & Co., 1961, 311 s. info
- DEWEY, John. O pramenech vychovatelské vědy. Translated by J. Gvardian. 1. vyd. V Praze: Samcovo knihkupectví, 1947, 116 s. URL info
- DEWEY, John. Škola a společnost : tři přednášky, jež měl John Dewey : připojena zpráva o universitní elementární škole. Translated by Jan Mrazík. V Praze: Nákladem Jana Laichtera, 1904, 99 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška, vedení diskuse, samostudium
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru je zařazeno několik přednášek, ale převážně výuka probíhá formou skupinových diskusí o vybraných dílech filozofů výchovy. Podmínky udělení zkoušky Každý student předloží svou interpretaci vybraného díla a na základě toho, vede filozoficky laděnou diskusi s ostatními o vybraných otázkách, které se vztahují k výchově nebo vzdělávání. Absolvování písemného testu.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=954
Za účelem optimálního průběhu kurzu je vyžadována 80% docházka. Studenti kombinovaného studia mají předepsáno celkově 8 hodin individuálního studia/konzultací, jehož součástí je četba vybraných děl i dalších učebních materiálů/opor v elektronické podobě. Studenti musejí průběžně plnit dva typy úkolů. Jde o úkoly směřující k interpretaci filozoficky laděného díla a na ně navazují úkoly aplikačního charakteru, které v případě kurzu Filozofie výchovy vyústí ve vedení odborné diskuse na vybrané téma z filozofie výchovy. Úkoly jsou odevzdávány vyučujícímu přímo v online výukovém prostředí Moodle a jsou zveřejňovány i ostatním studentům kurzu. Vyučující poskytuje studentům zpětnou vazbu přímo ve výukovém prostředí. Dále je vyžádaváno zapojení do diskusních fór k jednotlivým tématům filozofie a vyučující monitoruje průběh diskuse. Splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/PG51B77