FF:PGK11A12 Obecná pedagogika - Informace o předmětu
PGK11A12 Obecná pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- blokově. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející), Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Sucháček (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý pátek 8:20–11:35 B2.43, každý lichý pátek 12:30–15:45 B2.41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Uvádí studenty do základních pojmů a vztahů pedagogiky jako vědy o výchově. Jde především o předmět pedagogiky, její strukturu a vztahy k ostatním vědám, dále o vymezení základních kategorií, s nimiž pedagogika pracuje: cíle, obsah, formy, prostředky, činitele a principy výchovy a jejich vzájemné vztahy. K dalším tématům přednášek a seminářů patří rovněž možnosti výchovy, vztahy výchovy, dědičnosti a prostředí, hlavní pedagogické směry a ideje 19. a 20. století.
- Osnova
- 1. Pedagogika jako věda.
- 2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny.
- 3. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy.
- 4. Cíle a obsah výchovy. Základní charakteristika těchto kategorií. Způsoby stanovování cílů výchovy v pedagogice. Příklady cílů výchovy: obecné – specifické, teoretické – praktické, adaptační – anticipační, materiální – formální apod.
- 5. Kurikulum, klíčové kompetence, Bílá kniha, RVP, ŠVP.
- 6. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace.
- 7. Dědičnost – prostředí – výchova. Základní charakteristika vztahů, představitelé jednotlivých přístupů: pedagogiky zdůrazňující dědičnost, pedagogiky zdůrazňující vliv prostředí. Pedagogický optimismus a pesimismus.
- 8. Pedagogické principy.
- 9. Subjekt a objekt výchovy a jejich vztah.
- 10. Formy výchovy. Vzdělávací soustava a výchovné instituce v ČR. Formální a neformální vzdělávání, informální učení. Školská soustava – základní charakteristika. Systém výchovných institucí a jejich zaměření, funkce.
- 11. Alternativní koncepce, antipedagogika
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví v Praze, 1946, 156 s. URL info
- CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933, 280 s. URL info
- doporučená literatura
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. Třetí doplněné vydání. V Praze: Státní nakladatelství v Praze, 1948, 310 stran. URL info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
- neurčeno
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. In Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 3.dopl.vyd. ISBN 80-85931-39-7. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009, 175 s. ISBN 9788089055982. info
- KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
- Výukové metody
- Forma: přednášky.
Délka trvání: 1 semestr. - Metody hodnocení
- Podmínky pro získání kreditu: zkouška.
Zkouška
Písemný test. Úkolem je odpovědět na 7 otázek vztahujících se k základní literatuře, základním okruhům otázek ke zkoušce a přednáškám. Pro úspěšné zvládnutí je třeba odpovědět správně 66% otázek, každá otázka je hodnocena na pětistupňové škále. - Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/
Kurz má e-learningovou podporu v systému ELF. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět musí být úspěšně absolvován v I. ročníku studia!. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/PGK11A12