PSB_05 Některé příčiny školního neprospěchu

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jarmila Burešová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Seminář je určen studentům I.cyklu oboru psychologie, vhodnější je pro studenty s alespoň základními znalostmi z obecné a vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Jiné omezení: jen pro 2. a 3. rocnik
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s prostředím Pedagogicko psychologické poradny Brno a s významnou částí pracovní náplně odborných pracovníků. Po absolvování předmětu studenti dokáží vyjmenovat základní příčiny školního neprospěchu žáků a vysvětlit jejich specifika. Rozlišují projevy nezralosti, snížených rozumových schopností, specifických poruch učení a chování a alespoň rámcově navrhují možné intervenční postupy.
Osnova
  • • Systém pedagogicko psychologického poradenství v ČR a jeho úkoly.
  • • Struktura základního vyšetření – demonstrace nejčastěji užívaných metod
  • • Další nejčastěji používané diagnostické metody
  • • Některé příčiny školního neprospěchu: nezralost pro školu
  • • nižší úroveň rozumových schopností
  • • Poruchy pozornosti a aktivity, LMD
  • • Specifické vývojové poruchy učení - dyslexie
  • • Specifické vývojové poruchy učení - dysortografie
  • • Specifické vývojové poruchy učení - dysgrafie
  • • Specifické vývojové poruchy učení - dyskalkulie
  • • Další příčiny výukových obtíží;
  • • Diskuze; Kolokvium
Literatura
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • Matějček, Zdeněk: Dyslexie specifické poruchy učení, H+H, 1995
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
  • Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • Tymichová, Hana: Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení [Zelinková, 1994]. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 196 s. : i. ISBN 80-7178-038-3. info
Výukové metody
Jednotlivá témata jsou ilustrována ukázkami diagnostických metod a kazuistikami. Ve výuce bude použit výklad základních charakteristik jednotlivých příčin školního neprospěchu. Budou demonstrovány některé diagnostické metody. Studenti budou na předložených kazuistikách a dokumentaci z vyšetření dětí analyzovat a srovnávat výsledky použitých metod a diskutovat o diagnostických závěrech a doporučeních.
Metody hodnocení
Rozprava nad dokumentací klientů poradny, která potvrdí, zda student dokáže data interpretovat. Kontrolní otázky ověřující pochopení klíčových pojmů. Diskuze o adekvátních poradenských intervencích.
Informace učitele
Počet účastníků je z prostorových důvodů omezen na 18. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích, včetně splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úprava provedena dne: 17.5.2012. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016.