FF:FAVBKa10 Proseminář A - Informace o předmětu
FAVBKa10 Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu)
Filozofická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 8. 10. 10:50–12:25 U34, So 22. 10. 10:50–12:25 U34, So 10. 12. 9:10–12:25 U34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Seminář je určen pouze studentům prvního ročníku. - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu by student měl: - znát nejdůležitější koncepty systémové analýzy filmu - být schopen kriticky číst odborný analytický text - být schopen rozebrat filmové vyprávění a styl - být schopen písemně vyjádřit výsledky této analýzy v podobě původní a přehledně strukturované analytické stati, v níž každá teze je doložena konkrétními příklady
- Osnova
- Většina kurzu bude probíhat elektronickou formou, semináře ve škole budou plnit zejména funkci diskuzní a konzultační.
PRŮBĚH SEMESTRU:
- Semestr je rozdělen na dva bloky: (A) četba a rozbor analytických textů, (B) analytická práce. (A) V prvním bloku budou studenti pravidelně odevzdávat tzv. čtecí karty odpovídající na specifické otázky po struktuře rozebíraných textů. (B) Ve druhém bloku budou samostatně po jednotlivých krocích analyticky pracovat, a to pomocí dvou filmů. Nejdříve napíší důslednou segmentaci a provedou cinemetrické měření obou filmů, čímž se s nimi s oběma důvěrně seznámí. Poté budou rozděleni na dvě skupiny, kdy každá dostane přidělen jeden z oněch dvou filmů, s nímž bude každý její člen samostatně analyticky pracovat - a navzájem si budou výsledky své práce (na tzv. rozborných kartách) kriticky oponovat.
- DETAILNÍ PRŮBĚH SEMESTRU
- 01
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 15-69. (V knize.)
- • Thompson, Kristin (1988): „No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 49-86. (Studijní materiály.)
- ČTECÍ KARTA Č. 1
- (1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze analýzy Tenkrát na Západě. (Rozbor filmu.)
- (2) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze analýzy Strachu v nočním vlaku. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)
- (3) Vysvětlete na textu na stranách 53 (od druhého odstavce) až 56 (do prvního odstavce), jak Thompsonová pracuje s odstavci a tvrzeními – a čeho tím chcete dosáhnout při vedení výkladu. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)
- (4) Co pro Thompsonovou znamenají pojmy volný motiv, vázaný motiv a stupňovitá konstrukce? Vysvětlete je stručně tak, aby odpovídaly významovému užití v textu. („No, Lestrade, in This Case Nothing Was Left to Chance“: Motivation and Delay in Terror By Night“)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 1
- 9. října, 23.59.
- 02
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 70-91. (V knize.)
- • Buckland, Warren (2006): „Duel with a Shark“: Jaws. In: Directed by Steven Spielberg. London – New York: Continuum, s. 86-110. (Studijní materiály.)
- ČTECÍ KARTA Č. 2
- (1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze Bucklandovy analýzy Čelistí.
- (2) Formulujte strukturovaný anotovaný název Bucklandovy analýzy Čelistí. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)
- (3) Sestavte detailní osnovu Bucklandovy analýzy Čelistí s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)
- (4) Vysvětlete základní výkladové postupy osnovy k Bucklandově analýze Čelistí. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 89, první dva odstavce.)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 2
- 16. října, 23.59.
- 03
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 70-91. (V knize.)
- • Ghislotti, Stefano (2009): Narrative Comprehension Made Difficult: Film Form and Mnemonic Devices in Memento. In: Warren Buckland (ed.): Puzzle Films. Oxford: Wiley-Blackwell, s. 87-106. (Studijní materiály.)
- ČTECÍ KARTA Č. 3
- (1) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze Ghislottiho analýzy Mementa.
- (2) Formulujte strukturovaný anotovaný název Ghislottiho analýzy Mementa. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)
- (3) Sestavte detailní osnovu Ghislottiho analýzy Mementa s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)
- (4) Vysvětlete základní výkladové postupy osnovy ke Ghislottiho analýze Mementa. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 89, první dva odstavce.)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ČTECÍ KARTY Č. 3
- 30. října, 23.59.
- 04
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 92-99. (V knize.)
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 397-417. (V knize.)
- ZADANÉ FILMY
- • Život je krásný (It’s a Wonderful Life, r. Frank Capra, USA, 1946)
- • Mlčení jehňátek (The Silence of the Lambs, r. Jonathan Demme, USA, 1991)
- ROZBORNÁ KARTA Č. 1
- (1) U každého z filmů proveďte cinemetrickou analýzu pomocí programu Cinemetrics. Pod analýzu se svým jménem podepíšete a do komentáře anglicky napíšete, že je to studentský pokus pro školní projekt.
- (2) Sestavte k oběma filmům segmentaci. V segmentaci syžetu se zaměříte na posloupnost událostí. Ve druhé segmentaci se zaměříte na nějaký jiný prvek: práce s prostorem, s časem, určitým stylistickým prostředkem. Nechávám na výběr, ke kterému filmu uděláte kterou z těchto segmentací, ale musíte udělat obě.
- (3) Vyhledejte a formulujte u každého z filmů nějaký stylistický nebo narativní vzorec, který by mohl být vodítkem k jeho další analýze.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 1
- 13. listopadu, 23.59.
- 05
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 125-188. (V knize.)
- ZADANÉ FILMY
- • Život je krásný (It’s a Wonderful Life, r. Frank Capra, USA, 1946)
- • Mlčení jehňátek (The Silence of the Lambs, r. Jonathan Demme, USA, 1991)
- • Na základě výběru losem budete po zbytek semestru jeden z filmů postupně analyzovat a postupné analýzy druhého z filmů kriticky oponovat.
- ROZBORNÁ KARTA Č. 2
- (1) Formulujte u svého filmu téma, problém, otázky, dostředivé teze, a to na (a) analytickou stať (designovanou na deset stran) a (b) analytickou esej (designovanou na pětadvacet stran).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 2
- 20. listopadu, 23.59.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 1
- 22. listopadu, 23.59.
- 06
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 125-188. (V knize.)
- ROZBORNÁ KARTA Č. 3
- Sestavte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 3
- 25. listopadu, 23.59.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 2
- 27. listopadu, 23.59.
- 07
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 103-111. (V knize.)
- ROZBORNÁ KARTA Č. 4
- Sestavte u svého filmu úvod své analytické stati, ve které přehledně vysvětlíte řešený problém, načrtnete analytické otázky, prokazované dostředivé teze a rozvržení dalšího textu. Úvod bude mít tři normostrany, bude mít jednoznačnou argumentační strukturu a bude složen z úvodního odstavce, argumentačního odstavce a shrnujícího odstavce. U každého odstavce se – stejně jako u celého úvodu – očekává, že bude mít svou premisu, argumenty i závěr. Krom věcné bude hodnocena rovněž stylistická kvalita textu.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 4
- 2. prosince, 23.59.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 3
- 4. prosince, 23.59.
- Většina kurzu bude probíhat elektronickou formou, semináře ve škole budou plnit zejména funkci diskuzní a konzultační.
- Literatura
- povinná literatura
- KOKEŠ, Radomír. Rozbor filmu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 264 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta, sv. 430. ISBN 978-80-210-7756-0. Munishop info
- THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
- Výukové metody
- semináře, průběžné eseje (čtecí karty), kritické čtení
- Metody hodnocení
- Povinný seminář (průběžně odevzdávané úkoly, povinná účast), klasifikovaný postupový zápočet (analýza filmu na deset stran).
Podmínky:
(1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním případě trestá výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve druhém případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.ZÁVĚREČNÁ PRÁCE:
Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran).
- Informace učitele
- http://www.douglaskokes.cz/vyuka/pa2015k/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/FAVBKa10