FF:PG22B22 Česko-něm.vztahy ve vzdělávání - Informace o předmětu
PG22B22 Česko-německé vztahy v oblasti školství a vzdělávání
Filozofická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 17:30–19:05 G12
- Předpoklady
- PG11A11 Úvod do studia dějin ped. && PG12A20 Dějiny ped. a vzdělávání
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-HS)
- Pedagogika (program FF, B-PD) (2)
- Pedagogika (program FF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Předmětem tohoto kurzu je studium vývoje česko-německých vztahů v oblasti pedagogiky a školství od vydání Všeobecného školního řádu v období vlády Marie Terezie do období vydání Košického vládního programu ke konci druhé světové války. Základní formou výuky jsou přednášky doplněné studentskými výzkumnými projekty. Studenti získají nejenom základní přehled o problematice, ale budou po metodologické průpravě schopni realizovat vlastní výzkum v oblasti česko-německých vztahů v dějinách pedagogiky a školství.
- Osnova
- 1. Metodologické otázky historicko-pedagogického výzkumu. 2. Všeobecný školský řád Marie Terezie a jeho důsledky na školní výuku v českých zemích. 3. Vývoj školství v první polovině 19. století - první snahy o zavedení českého jazyka jako jazyka vyučovacího. 4. Hasnerův zákon a jeho důsledky pro rozvoj českého školství v pohraničních oblastech. 5. Obranné vzdělávací spolky - Ústřední matice školská, Deutsche Schulverein, Národní jednoty. 6. Vznik Československa a otázka směrování československého školství. 7. Metelkův zákon - univerzální školský zákon nebo snaha o "Schuldrosselungen"? 8. Obraz menšinového školství v Čechách. 9. Obraz menšinového školství na Moravě a ve Slezsku. 10. České školy v období protektorátu Čechy a Morava. 11. Německé školství v ČSR po druhé světové válce.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠIMÁNĚ, Michal. Učitelé menšinových škol pohledem dějin každodennosti. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 19, č. 3, s. 89-122. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-3-6. Digitální knihovna FF MU info
- ŠIMÁNĚ, Michal. K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867-1918. E-Pedagogium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, roč. 2010, č. 4, s. 83-92. ISSN 1213-7499. info
- České národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky. Vyd. 1. Šenov u Ostravy: Tilia, 2003, 287 s. ISBN 8086101703. info
- Sborník k problematice multietnicity :české země jako multietnická společnost: Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí, 1848-1918. Edited by Zdeněk Kárník. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1996, 130 s. ISBN 80-85899-17-5. info
- doporučená literatura
- The lost childrenreconstructing Europe's families after World War II. Edited by Tara Zahra. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011, xi, 308 p. ISBN 9780674061378. info
- Kidnapped soulsnational indifference and the battle for children in the Bohemian Lands, 1900-1948. Edited by Tara Zahra. Ithaca: Cornell University Press, 2008, xvii, 279. ISBN 9780801461910. info
- KÁDNER, Otakar. Vývoj a dnešní soustava školství. V Praze: Sfinx, 1931, 651 s. URL info
- ŠAFRÁNEK, Jan. Školy české : obraz jejich vývoje a osudů. V Praze: nákladem Matice české, 1918, 455 s. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů
- Metody hodnocení
- Prezentace v hodině; Písemná zpráva
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=3318
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/PG22B22