CLDS27 Aktuální problémy vysokoškolské didaktiky české literatury

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka v semináři Vybrané aktuální problémy vysokoškolské didaktiky české literatury probíhá blokově formou disputací k následujícím tematickým okruhům:
1. Vedení studentského projektu, seminární a závěrečné práce na VŠ;
2. Příprava semináře pro posluchače bakalářského a magisterského studia;
3. Práce studenta a pedagoga s primární a sekundární literaturou;
4. Příprava a zásady plánování a realizace výzkumu v literární vědě.
Osnova
  • Zadávání studentských prací. Techniky hledání, zadávání a rozvíjení tématu studentských prací. Techniky práce s textem.
  • Příprava osnovy výuky. Příprava vyučovací hodiny. Vedení hodiny.
  • Práce s literaturou, katalog četby.
  • Hodnocení studentských prací. Vyhodnocení a didaktická reflexe hodiny a celé výuky.
  • Struktura konzultačních hodin.
  • Vedení studentských prací. Revize textu. Tvorba posudku.
Literatura
    doporučená literatura
  • Šanderová, Jadwiga: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. 1. vyd. Praha: Sociol. naklad., 2005. ISBN 80-86429-40-7 .
  • FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 226 s. ISBN 978-80-210-6121-7. info
  • KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 186 s. ISBN 9788087029121. info
  • KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    neurčeno
  • Eliášová, Viera a kol. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pe učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: ŠPÚ; British Council Slovakia, 2007. ISBN 978-80-89225-35-4
  • Filka, Jaroslav. Metodika tvorby diplomové práce : praktická pomůcka pro studenty vysokých škol. 1. vyd. Brno : Knihař, 2002. 223 s. ISBN 80-86292-05-3.
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
Výukové metody
Samostatná práce.
Metody hodnocení
z
Informace učitele
Výstupem z kurzu v PS 2015 bude Metodický list ke konkrétnímu vyučovanému předmětu na ÚČLK v rámci předmětu Pedagogická činnost I a II (CLDS12 nebo CLDS29).
Metodický list bude zpracován dle jednotné osnovy, konzultován se školitelem nebo jiným didaktikem a odevzdán elektronicky do konce r. 2015.
Protokol k přípravě Metodického listu
1. Název kurzu
2. Cíl kurzu
3. Plán kurzu, seznam všech lekcí, u blokové výuky hodinová dotace lekcí
4. Pomůcky, předpoklady, literatura
5. Očekávané výstupy v podobě kompetencí absolventa
6. Popis plánu jednotlivých lekcí (pro vyučujícího doktoranda):
a) cíl lekce a očekávané dílčí kompetence;
b) metody práce;
c) domácí příprava studentů s úkoly a otázkami (do konkrétní lekce – četba, interpretace, vlastní texty studentů apod.);
d) plán hodiny (co nejpodrobněji vč. zadání dílčích úkol, otázek pedagoga, vč. očekávaných odpovědí u složitějších úkolů);
e) soupis a popis pracovních textů ad. artefaktů pro práci v lekci;
f) zadání domácích úkolů vč. termínů a podmínek odevzdání;
g) soupis didaktických rizik s návrhy řešení;
h) reflexe realizované výuky zacílená na kurz – co se podařilo a proč, co se nepodařilo a proč, event. reflexe realizované výuky se školitelem, návrhy opatření a alternativ;
i) reflexe realizované výuky zacílená na doktoranda – co se doktorand naučil, co se podařilo a proč, co se nepodařilo a proč, event. reflexe realizované výuky se školitelem, návrhy opatření, úprav a didaktických alternativ pro připravovanou výuku;
j) poznámky, odkazy, důležité adresy apod.
Protokol je třeba vnímat dynamicky, slouží doktorandům jako podklad pro individuální přípravu na výuku a má se stát východiskem pro modelový metodický list, který poslouží jako příklad osvědčené praxe pro další eventuální zájemce o problematiku.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.