PSB_446 Praktikum pracovní psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Libor Komárek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Havlát Odehnalová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 16:00–18:40 pracovna
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška &&SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout studentům reálnou představu o uplatnění psychologa v oblasti psychologie práce. Kurz nabízí přehled činností z oblasti výběru, náboru a péče o zaměstnance, se kterými se psycholog-absolvent může v praxi setkat. Zvláštní důraz je potom kladen na praktický nácvik jednotlivých činností pomocí modelových situací a na přínos psychologického vzdělání do personalistické činnosti.

Kurz volně navazuje na povinné předměty z oblasti psychologie práce, které rozvíjí o osobní zkušenost a praxi.
Výstupy z učení
Po absolvování student:
  • má reálnou představu o uplatnění psychologa v oblasti psychologie práce
  • zná alespoň tři různé pozice, na kterých může působit coby čerstvý absolvent
  • dokáže naplánovat a samostatně realizovat vybrané činnosti z oblasti výběru, náboru a péče o zaměstnance
  • dokáží pojmenovat přínos psychologického vzdělání v jednotlivých oblastech personální činnosti
  • Osnova
    • Personální plánování
    • Employer branding
    • Analýza pracovní pozice
    • Inzerát a strategie VŘ
    • Pohovor
    • Kompetenční model a jeho využití
    • PSDG v pracovní psychologii
    • Adaptační proces
    • Hodnocení
    • Rozvoj + talent man.
    • Konflikty na pracovišti
    • Ukončení PP
    • Řízení znalostí
    Literatura
      neurčeno
    • ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů. Translated by Martin Šikýř. 13. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 920 stran. ISBN 9788024752587. URL info
    • JAKUBKA, Jaroslav. Nový zákoník práce od 1.1.2007 : ve znění novely č. 585/2006 Sb. a včetně důvodové zprávy. 2. aktualiz. vyd. Olomouc: ANAG, 2007, 175 s. ISBN 9788072633661. info
    • WAGNEROVÁ, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024737010. URL info
    • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 4. vydání v nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2010, 344 s. 4. vydání. ISBN 978-80-7367-706-0. info
    • HRONÍK, František. Jak najít zaměstnání. Vyd. 1. Brno: Motiv Press, 2009, 107 s. ISBN 978809043337. info
    • MCCONNON, Shay a Margaret MCCONNON. Jak řešit konflikty na pracovišti. 1. české vyd. Praha: Grada, 2009, 139 s. ISBN 9788024730035. info
    • HRONÍK, F. a J. VEDRALOVÁ. Kompetenční modely. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-2-0. info
    • KUBEŠ, Marián. 360stupňová zpětná vazba jako nástroj rozvoje lidí. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 147 s. ISBN 9788024723143. info
    • HRONÍK, František. Jak se nespálit podruhé : strategie a praxe výběrového řízení. Vyd. 1. V Brně: MotivPress, 2007, xi, 376. ISBN 9788025406984. info
    • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. info
    • Zpětná vazba aneb děláme to dobře? : CASLIN 2006 : Český ráj, 11.-15.6.2006. 1. vyd. Praha: Knihovna Akademie věd ČR, 2007, 106 s. ISBN 8086675106. info
    • ROWE, Tina Lewis. A preparation guide for the assessment center method. Springfield, Ill.: Charles C. Thomas, 2006, ix, 257. ISBN 0398076405. info
    • BROOKS, Ian. Firemní kultura : jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Translated by Vilém Jungmann. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xiii, 296. ISBN 8072267639. info
    • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
    • BALTUS, Rita K. Personal psychology for life & work. 5th ed. New York: Glencoe/McGraw-Hill, 2000, viii, 389. ISBN 0028042948. info
    • ŘEZÁČ, Jaroslav a kolektiv. Zpětná vazba jako aktivitující a facilitující faktor interakčního učení. 1. vyd. Brno, 1994, 7 s. ISBN dodám. info
    Výukové metody
    Výuka probíhá formou praktických seminářů (nácvik modelových situací, praktická cvičení, práce ve skupinách, diskuze, samostudium, video trénink).
    Metody hodnocení
    Závěrečné hodnocení probíhá formou ústního kolokvia. Podmínkou je 80% účast na seminářích, domácí příprava a aktivní přístup ve výuce.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každý semestr.
    Informace k inovaci předmětu
    Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

    logo image
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.