FF:MVK_23 Sociologický výzkum - Informace o předmětu
MVK_23 Sociologický výzkum v umění a kultuře
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. David Balarin (přednášející)
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 16:00–19:40 N41
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MVK_23/Skupina_2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
MVK_23/Skupina_3: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
MVK_23/Skupina_4: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
MVK_23/Skupina_5: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
MVK_23/Skupina_6: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
MVK_23/Skupina_7: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
MVK_23/Skupina_8: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy a metodami kvantitativního i kvalitativního sociologického výzkumu a s jeho aplikací na oblast umění a kultury.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět a vysvětlit důvody a výhody pro použití metod empirického výzkumu při studiu umění a kultury;
- porozumět a vysvětlit metodologii a principy empirického výzkumu;
- předkládat odůvodněná rozhodnutí pro volbu empirického výzkumu při řešení dílčích témat a problémů v oblasti umění a kultury;
- vytvořit projekt empirického výzkumu;
- vytvořit nástroje pro sběr dat;
- interpretovat výsledky empirického výzkumu;
- prezentovat výsledky empirického výzkumu. - Osnova
- 1. Umění, kultura, sociologie, kulturní průmysl a marketing.
- 2. Sociálně vědní výzkum, jeho principy, metodologie, výzkum kvalitativní a kvantitativní.
- 3. Principy, struktura a postup empirického sociologicky zaměřeného výzkumu.
- 4. Uplatnění sociologického výzkumu v umění a kultuře: oblasti a problémy, strategické plánování, PR a marketing, výzkum organizační kultury.
- 5. Realizace empirického výzkumu: příprava, sběr dat, jejich zpracování a vyhodnocení.
- 6. Interpretace a prezentace výsledků empirického výzkumu: vědecká i komerční prezentace.
- Literatura
- povinná literatura
- JEŘÁBEK, Hynek. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Karolinum, 1993, 162 s. ISBN 80-7066-662-5. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
- PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 978-80-7367-468-7. info
- ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu. 1. vyd. Bratislava: Veda, 2007, 248 s. ISBN 978-80-224-0970-4. info
- BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? : k sociologii české hudebnosti. 1. vyd. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2003, 278 s. ISBN 8085917998. info
- TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé české republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008, 208 s. ISBN 978-80-7294-270-1. info
- doporučená literatura
- ALEXANDER, Victoria D. Sociology of the arts : exploring fine and popular forms. 1st pub. Malden: Blackwell, 2003, xix, 366. ISBN 9780631230403. info
- PAVLICA, Karel. Sociální výzkum, podnik a management : průvodce manažera v oblasti výzkumu hospodářských organizací. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2000, 160 s. ISBN 8086119254. info
- KOTLER, Philip a Joanne SCHEFF. Standing room only : strategies for marketing the performing arts. Boston: Harvard Business School Press, 1997, xii, 560. ISBN 0875847374. info
- CIGÁNEK, Jan. Úvod do sociologie umění. Praha: Obelisk - nakladatelství umění a architektury, 1972, 300 s. URL info
- PERGLER, Přemysl. Vybrané techniky sociologického výzkumu. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1969, 767 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška a seminární práce ve skupinách.
Seminární práce ve skupinách bude zaměřena na aplikaci empirického výzkumu, a to formou návrhu takovéhoto výzkumu, případně i jeho realizací formou pilotního projektu.
Kde hledat témata pro volbu práce ve skupinách:
Co posloucháme?
Co čteme?
Na co se díváme?
Podle čeho se rozhodujeme při investování do umění a kultury?
Co nám vnímání/účast na umění a kulturních aktivitách dává?
a jiné... - Metody hodnocení
- Kolokvium bude uděleno za práci ve skupinách a závěrečnou prezentaci studentského projektu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/MVK_23