PBB002 Základy psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tereza Hrušková (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8:00–9:40 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v obecné psychologii a ve vývojové psychologii. Cílem výuky je také zprostředkovat studentům poznání sebe sama i druhých z hlediska fungování lidské psychiky. Konkrétně jsou zprostředkovány základy obecné psychologie a psychologie osobnosti, základy vývojové psychologie, základy psychologie zdraví i psychopatologie. Na tyto obsahy pak navazuje kurz Sociální psychologie. Diskuse a cvičení (vč. krátkých sebepoznávacích testů a psychoher) v seminářích přispívají k sebepoznání studentů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vymezit, popsat a objasnit:
- psychologickou terminologii,
- předmět, strukturu a historii psychologie vč. jejího vztahu k jiným vědám, hlavní psychologické, poradenské a psychoterapeutické směry;
- základní znaky lidské psychiky, zejména její biologickou a sociální podmíněnost;
- kognitivní procesy a procesy umožňující získávání individuálních zkušeností;
- podstatu lidských emocí a emoční inteligence; proces volního jednání;
- strukturu osobnosti člověka a pojetí osobnosti, faktory ovlivňující utváření osobnosti a její seberegulační mechanismy;
- vývoj a strukturu charakteru a postojů člověka;
- základní koncepty temperamentu člověka;
- metody vedoucí k poznání a sebepoznání osobnosti člověka.

V oblasti vývojové psychologie budou studenti znát:
- činitele vývoje a zákonitosti vývoje, periodizaci vývoje, vybrané teorie psychického vývoje a charakteristiky jednotlivých vývojových období.

Student po absolvování předmětu dále dokáže:
- vyhledávat a využívat publikované psychologické poznatky;
- aplikovat znalost zákonitosti fungování lidské psychiky na proces poznávání sebe i jiných lidí;
- rozpoznávat pozitivní osobnostní potenciál i kritická úskalí v oblasti vlastních psychických stavů;
- aplikovat získané psychologické poznatky v procesu seberegulace;
- uplatňovat zásady duševní hygieny;
- přispívat k redukci stresových faktorů ve svém okolí, redukovat ve svém okolí působnost stresových faktory.
Osnova
  • Psychologické disciplíny, základní psychologická literatura, vývoj psychologie. Předmět a cíle psychologie. Metody zkoumání lidské psychiky a diagnostické metody v psychologii.
  • Pojem psychika – psychické stavy a procesy (kognitivní, emoční a volní procesy).
  • Základní pojmy z psychologie osobnosti, struktura osobnosti, vybrané teorie osobnosti (Freud, Adler, Jung, Murray, Horney, Fromm, Frankl...) a vybrané teorie osobnostního vývoje. Struktura a dynamika osobnosti: temperament, charakter, motivace.
  • Autoregulační mechanismy. Volní proces a rozhodování. Vlastnosti člověka podporující výkon. Intelektové schopnosti. Teorie inteligence.
  • Kognitivní funkce (vnímání, myšlení).
  • Emoce - jejich druhy, výraz a regulace. Emoční inteligence.
  • Předmět ontogenetické psychologie, charakteristika vývoje, růstu, zrání a učení.
  • Základy psychopatologie. Poruchy kognitivních funkcí a emocí. Porucha osobnosti. Role psychoterapie.
  • Stres a frustrace. Psychologie zdraví. Pozitivní psychologie. Zvládání stresu,, vulneralibilita a resilience. Psychohygiena, coping procesy. Flow efekt. Prokrastinace.
  • Časová perspektiva. Faktory životní spokojenosti.
  • Determinanty vývoje a obecné zákonitosti vývoje lidské psychiky. Charakteristika jednotlivých vývojových stádií.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014, 390 s. ISBN 9788026207726. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
    doporučená literatura
  • NAKONEČNÝ, Milan. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015, 662 stran. ISBN 9788073879297. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. 3. vyd. Praha: Academia, 2014. info
  • Applied positive psychology : improving everyday life, health, schools, work, and society. Edited by Stewart I. Donaldson - Mihály Csíkszentmihályi - Jeanne Nakamura. New York: Psychology, 2011, xxvi, 237. ISBN 9780415877817. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Pozitivní psychologie v kontextu aktuálních otázek výchovy a vzdělávání. 2011. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. Druhé, opravené vydání. Brno: Barrister & Principal, 2004, 523 stran. ISBN 8086598659. info
  • SELIGMAN, Martin E. P. Authentic happiness : using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press, 2002, xii, 321. ISBN 0743222989. info
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. The evolving self : a psychology for the third millennium. 1st ed. New York, NY: HarperCollins Publishers, 1993, xviii, 358. ISBN 0060921927. info
Výukové metody
Přednášky. V seminářích: diskuse a výměna zkušeností. Prezentace zadaných témat studenty ve skupinách. Sepoznání formou testů, her a cvičení.
Metody hodnocení
prezentace tématu ve skupině (na semináři); průběžný test bez klasifikace; písemný závěrečný test s uzavřenými i otevřenými otázkami (50% úspěch pro splnění požadavků)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.