PBB002 Základy psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tereza Hrušková (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Erik Šejna (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–13:40 C33, kromě Po 15. 11. ; a Po 15. 11. 12:00–13:40 M21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je poskytnout studentům základní orientaci v obecné psychologii a ve vývojové psychologii. Cílem výuky je také zprostředkovat studentům poznání sebe sama i druhých z hlediska fungování lidské psychiky. Konkrétně jsou zprostředkovány základy obecné psychologie a psychologie osobnosti, základy vývojové psychologie, základy psychologie zdraví i psychopatologie. Na tyto obsahy pak navazuje kurz Sociální psychologie a Pedagogická psychologie.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vymezit, popsat a objasnit:
- psychologickou terminologii,
- předmět, strukturu a historii psychologie vč. jejího vztahu k jiným vědám, hlavní psychologické, poradenské a psychoterapeutické směry;
- základní znaky lidské psychiky, zejména její biologickou a sociální podmíněnost;
- kognitivní procesy a procesy umožňující získávání individuálních zkušeností;
- podstatu lidských emocí a emoční inteligence; proces volního jednání;
- strukturu osobnosti člověka a pojetí osobnosti, faktory ovlivňující utváření osobnosti a její seberegulační mechanismy;
- vývoj a strukturu charakteru a postojů člověka;
- základní koncepty temperamentu člověka;
- metody vedoucí k poznání a sebepoznání osobnosti člověka.

V oblasti vývojové psychologie budou studenti znát:
- činitele vývoje a zákonitosti vývoje, periodizaci vývoje, vybrané teorie psychického vývoje a charakteristiky jednotlivých vývojových období.

Student po absolvování předmětu dále dokáže:
- vyhledávat a využívat publikované psychologické poznatky;
- aplikovat znalost zákonitosti fungování lidské psychiky na proces poznávání sebe i jiných lidí;
- rozpoznávat pozitivní osobnostní potenciál i kritická úskalí v oblasti vlastních psychických stavů;
- aplikovat získané psychologické poznatky v procesu seberegulace;
- uplatňovat zásady duševní hygieny;
- přispívat k redukci stresových faktorů ve svém okolí, redukovat ve svém okolí působnost stresových faktory.
Osnova
  • 1. Předmět psychologie a hlavní pojmy: psychika. Psychické jevy a stavy, vědomí a nevědomí. Psychologické disciplíny. Co je vědecké a nevědecké? Metody psychologie a požadavky na psychologické testy …… propojení s psychodiagnostikou 2. Historie psychologie, psychologické směry a hlavní představitelé (reflexologie a behaviorismus, hlubinné směry – individuální, analytická psychologie a psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní směry) ….. propojení s psychoterapií a poradenstvím 3. Kognitivní procesy (čití, vnímání, paměť, pozornost, myšlení a řeč ) a učení. Různá pojetí inteligence (klasické přístupy, emoční inteligence, praktická inteligence, vícečetná inteligence)…. …Propojení s pedagogickou psychologií 4. Emoční stavy a procesy. Dělení emocí. Vlastnosti emocí. Motivace – teorie motivace. Frustrace a stres. …. Propojení s psychologií zdraví a psychohygienou 5. Volní procesy. Autoregulace. 6. Popis a fungování osobnosti: Struktura osobnosti (popis), dynamika osobnosti. Vnitřní rámec - identita a sebepojetí. Psychopatologie - hlavní poruchy …... propojení s psychologií osobnosti a psychopatologií 7. Vývoj osobnosti: teorie vývoje (Freud, Erikson, Bronfenbrenner, Vygotskij, Piaget, Kohlberg, Mahlerová …). Činitelé vývoje. Hlavní pojmy: zrání, učení, vývoj. Zákonitosti vývoje. Senzitivní období ve vývoji. Periodizace vývoje – stádia. Předmět vývojové psychologie a její metody. 8. Rané dětství. Popis stádií a vývojových úkolů od prenatálního období do mladšího školního věku. Senzomotorický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, emoční a sociální vývoj. 9. Dospívání a vynořující se dospělost. Popis stádií - vývoj kognitivních funkcí, emoční a sociální vývoj. Rizika dospívání. Vývojové úkoly. 10. Dospělost a stáří. Popis jednotlivých stádií dospělosti, krize středního věku, psychohygiena. Teorie stárnutí, zákonité a pravděpodobné znaky stárnutí. Nové pohledy na stárnutí – stáří a skutečné stáří, plasticita mozkových funkcí. Kompenzace ve stáří, typologie starých lidí. Kvalita života ve stáří.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014, 390 s. ISBN 9788026207726. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
    doporučená literatura
  • NAKONEČNÝ, Milan. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015, 662 stran. ISBN 9788073879297. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. 3. vyd. Praha: Academia, 2014. info
  • Applied positive psychology : improving everyday life, health, schools, work, and society. Edited by Stewart I. Donaldson - Mihály Csíkszentmihályi - Jeanne Nakamura. New York: Psychology, 2011, xxvi, 237. ISBN 9780415877817. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Pozitivní psychologie v kontextu aktuálních otázek výchovy a vzdělávání. 2011. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. Druhé, opravené vydání. Brno: Barrister & Principal, 2004, 523 stran. ISBN 8086598659. info
  • SELIGMAN, Martin E. P. Authentic happiness : using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press, 2002, xii, 321. ISBN 0743222989. info
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. The evolving self : a psychology for the third millennium. 1st ed. New York, NY: HarperCollins Publishers, 1993, xviii, 358. ISBN 0060921927. info
Výukové metody
Přednášky- prezenčně i online (dle aktuální situace). V seminářích: diskuse a výměna zkušeností. Plnění úkolů - práce s textem. Sebepoznání formou testů.
Metody hodnocení
Povinný jeden průběžný test v ELFu bez klasifikace; písemný závěrečný test s uzavřenými i otevřenými otázkami (60% úspěch pro splnění požadavků) - online nebo prezenčně (tužka-papír) dle situace. Povinné zapojení do diskusních fór dle instrukcí v ELFu.
Informace učitele
Podpora ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.