FF:CJJ35 Moderní technologie ve výuce - Informace o předmětu
CJJ35 Moderní technologie ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Petra Funioková (přednášející)
Mgr. Dana Hlaváčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Dana Hlaváčková, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 D31
- Předpoklady
- Základní počítačová gramotnost.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Čeština jako cizí jazyk (program FF, N-CJ_)
- Počítačová lingvistika (program FF, B-PLIN_) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o současných možnostech využití moderních technologií ve výuce češtiny jako cizího jazyka (dále jen ČCJ). Studenti budou seznámeni se specifiky přípravy vyučovací hodiny s technologiemi. Na konci kurzu budou studenti schopni vytvořit vlastní hodinu, v níž dokážou probírané technologie efektivně zapojit do výuky s konkrétním cílem, a následně použít základní principy využití technologií ve výuce ČCJ ve vlastní praxi. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích a formulace vlastních názorů na probíranou problematiku.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- efektivně zapojit do vlastních lekcí ČCJ technologie;
- naplánovat lekci s použitím technologií;
- popsat výhody a nevýhody probíraných nástrojů;
- samostatně využít probírané nástroje;
- vysvětlit svým studentům, jak nástroje používat;
- hledat a analyzovat další nástroje vhodné k použití v lekcích cizího jazyka. - Osnova
- 1. Jak učit a naučit slovní zásobu.
- 2. Jaké nástroje použít pro nácvik výslovnosti a mluvení.
- 3. Jak využít v hodinách ČCJ video.
- 4. Testování a zpětná vazba pomocí technologií.
- 5. Jak můžou technologie pomoct při nácviku čtení a psaní.
- 6. Storytelling.
- 7. Hry ve výuce ČCJ.
- Některá témata budou probírána ve více lekcích.
- Literatura
- doporučená literatura
- DOSTÁL, Jiří (ed.). Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.
- NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
- NENIČKOVÁ, Veronika. Možnosti využití slovního mraku ve výuce cizího jazyka. In Krejčová, Elena; Krejčí, Pavel. Výuka jihoslovanských jazyků a literatur v dnešní Evropě. Brno: Porta Balkanica, 2014, s. 253-265. ISBN 978-80-904846-7-2. URL info
- neurčeno
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6. info
- Výukové metody
- Seminář; výuka probíhá kontaktní i e-learningovou formou; součástí semináře jsou pravidelné tvůrčí dílny. V hodinách bude probíhat řízená diskuze o problematice využití technologií ve výuce českého jazyka a literatury.
- Metody hodnocení
- Předvedení ukázkové hodiny s využitím technologií.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/CJJ35