PBB105 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 8:00–11:40 B2.24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV.
Osnova
  • 1.
    14.10.2020 Úvod, věková specifika cílových skupin environmentální výchovy, Medek
  • Cíle: studenti se seznámí s průběhem a kontextem kurzu, studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se zakotvením EV ve formálním vzdělávání.
    Před výukou:
    1. Materiál k přečtení před online výukou: http://www.ekopsychologie.cz/soubory/evyvoj.pdf
    2. Úkol: zjistěte, jaké postavení má environmentální výchova v nejrozšířenějších rámcových vzdělávacích programech – RVP ZV (https://www.msmt.cz/file/43792/) a RVP GV (http://www.nuv.cz/file/159). Srovnejte pojetí uvedené v RVP s DOV = alternativní a možná podoba průřezových témat, stačí se věnovat buď základnímu vzdělávání, nebo gymnaziálnímu vzdělávání. Dokumenty jsou k dispozic na http://www.nuv.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1.
    Přednáška:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem,
    • EV pro různé věkové skupiny
    • EV ve formálním vzdělávání
    Seminář: Diskuse o případových studiích: • Lesní školky, • Ozónový program
    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
    Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
    Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsychologie [online] Dostupné z: http://ekopsychologie.adaptic.cz/vsechny-clanky/role-predskolniho-vzdelavani/


  • 2.
    11.11.2020 Aktivity environmentální výchovy, Medek
  • Cíle: studenti se seznámí s konkrétními programy environmentální výchovy, vyzkouší si část aktivit.
    Před výukou:
    Procházky po Zemi, aktivity Globální výchovy – vlastní vyzkoušení aktivit (viz studijní materiály ke kurzu Lekce_2.pdf)
    Seminář:
    • Ukázky jednodenních a pobytových programů EV
    • Simulační hra snižování uhlíkové stopy
    • Reflexe ukázkových aktivit


  • 3.
    25.11.2020 Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování , Činčera
  • Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy.
    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    Nové verze pro všechny přednášky budou do konce semestru dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    Studenti na základě přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře.
    Seminář:
    Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.

  • 4.
    9.12. 2020, Vývoj a směry environmentální výchovy, Činčera
  • Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    • Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    Studenti na základě prvních dvou přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře. Studenti si na základě třetí přednášky promyslí otázky uvedené na jejím konci.
    Seminář:
    • Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
    • Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky.
    Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.

  • 5.
    13.1.2021, Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy , Medek
    Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.
    Před výukou:
    1) zmapování nabídky služeb EVVO ve vybraném kraji (viz studijní materiály k předmětu, Lekce_5.pdf)
    2) seznámení se s metodickými dokumenty v oblasti EVVO (viz studijní materiály k předmětu, Lekce_5.pdf)
    Přednáška:
    - Střediska ekologické výchovy
    - EVVO v neformální výchově a vzdělávání
    Seminář: - diskuse nabídek středisek environmentální výchovy
    - diskuse silných a slabých stránek EV v neformálním vzdělávání
    - případové studie – klimatické vzdělávání
    Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
    Máchal, A. (2000). Praktická ekologická výchova. Brno: Rezekvítek.

Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
    doporučená literatura
  • Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012
  • ČINČERA, Jan a Petra ŠIMONOVÁ. „I am not a big man“ : Evaluation of the issue investigation program. Applied Environmental Education & Communication. Taylor & Francis, 2017, roč. 16, č. 2, s. 84-92. ISSN 1533-015X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/1533015X.2017.1304297. URL info
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
  • ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. info
  • MÁCHAL, Aleš. Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604205. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2000, 205 s. ISBN 8090295401. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
    neurčeno
  • CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
Výukové metody
Přednášky na základě vlastní přípravy, ukázky aktivit, četba, on-line diskuse, rozbor programu.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 30 bodů. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
0-20 body Účast na online přednáškách (4 body každá přednáška)
0-20 bodů Plnění průběžně zadávaných bodovaných úkolů a aktivita během přednášek
0-15 bodů Hodnocení programu EV
0-15 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
0-15 bodů Recenze odborného textu

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.