FF:PBB105 Environmentální výchova - Informace o předmětu
PBB105 Environmentální výchova
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 8:00–11:40 B2.24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV. - Osnova
- 1.
14.10.2020 Úvod, věková specifika cílových skupin environmentální výchovy, Medek - Cíle: studenti se seznámí s průběhem a kontextem kurzu, studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se zakotvením EV ve formálním vzdělávání.
Před výukou:
1. Materiál k přečtení před online výukou: http://www.ekopsychologie.cz/soubory/evyvoj.pdf
2. Úkol: zjistěte, jaké postavení má environmentální výchova v nejrozšířenějších rámcových vzdělávacích programech – RVP ZV (https://www.msmt.cz/file/43792/) a RVP GV (http://www.nuv.cz/file/159). Srovnejte pojetí uvedené v RVP s DOV = alternativní a možná podoba průřezových témat, stačí se věnovat buď základnímu vzdělávání, nebo gymnaziálnímu vzdělávání. Dokumenty jsou k dispozic na http://www.nuv.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1.
Přednáška:
• Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem,
• EV pro různé věkové skupiny
• EV ve formálním vzdělávání
Seminář: Diskuse o případových studiích: • Lesní školky, • Ozónový program
Doporučená literatura:
Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.
Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsychologie [online] Dostupné z: http://ekopsychologie.adaptic.cz/vsechny-clanky/role-predskolniho-vzdelavani/
2.
11.11.2020 Aktivity environmentální výchovy, Medek- Cíle: studenti se seznámí s konkrétními programy environmentální výchovy, vyzkouší si část aktivit.
Před výukou:
Procházky po Zemi, aktivity Globální výchovy – vlastní vyzkoušení aktivit (viz studijní materiály ke kurzu Lekce_2.pdf)
Seminář:
• Ukázky jednodenních a pobytových programů EV
• Simulační hra snižování uhlíkové stopy
• Reflexe ukázkových aktivit
3.
25.11.2020 Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování , Činčera- Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy.
Před výukou:
Materiály k nastudování před online výukou:
• Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
• Senzitivita, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
• Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
Nové verze pro všechny přednášky budou do konce semestru dostupné na https://evvoprednasky.cz/
Studenti na základě přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře.
Seminář:
Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek. - 4.
9.12. 2020, Vývoj a směry environmentální výchovy, Činčera - Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
Před výukou:
Materiály k nastudování před online výukou:
• Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
• Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
• Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
Studenti na základě prvních dvou přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře. Studenti si na základě třetí přednášky promyslí otázky uvedené na jejím konci.
Seminář:
• Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
• Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky.
Doporučená literatura:
Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála. - 5.
13.1.2021, Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy , Medek
Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.
Před výukou:
1) zmapování nabídky služeb EVVO ve vybraném kraji (viz studijní materiály k předmětu, Lekce_5.pdf)
2) seznámení se s metodickými dokumenty v oblasti EVVO (viz studijní materiály k předmětu, Lekce_5.pdf)
Přednáška:
- Střediska ekologické výchovy
- EVVO v neformální výchově a vzdělávání
Seminář: - diskuse nabídek středisek environmentální výchovy
- diskuse silných a slabých stránek EV v neformálním vzdělávání
- případové studie – klimatické vzdělávání
Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
Máchal, A. (2000). Praktická ekologická výchova. Brno: Rezekvítek.
- 1.
- Literatura
- povinná literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
- doporučená literatura
- Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012
- ČINČERA, Jan a Petra ŠIMONOVÁ. „I am not a big man“ : Evaluation of the issue investigation program. Applied Environmental Education & Communication. Taylor & Francis, 2017, roč. 16, č. 2, s. 84-92. ISSN 1533-015X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/1533015X.2017.1304297. URL info
- ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
- ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. info
- MÁCHAL, Aleš. Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604205. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2000, 205 s. ISBN 8090295401. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
- neurčeno
- CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
- Výukové metody
- Přednášky na základě vlastní přípravy, ukázky aktivit, četba, on-line diskuse, rozbor programu.
- Metody hodnocení
- Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 30 bodů. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
0-20 body Účast na online přednáškách (4 body každá přednáška)
0-20 bodů Plnění průběžně zadávaných bodovaných úkolů a aktivita během přednášek
0-15 bodů Hodnocení programu EV
0-15 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
0-15 bodů Recenze odborného textu - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PBB105