FF:PBB105 Environmentální výchova - Informace o předmětu
PBB105 Environmentální výchova
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (zapisovatel)
- Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou lichou středu 8:00–11:40 G31; a St 21. 9. 8:00–9:40 G31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV. - Osnova
- 1.
21.9.2022,Úvod, Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy, Medek - Cíl: Úvod do kurzu. Studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.
Obsah:
• Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
Diskuse o případových studiích:
• Lesní školky,
• Ozónový program
Doporučená literatura:
Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.
Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsychologie [online] Dostupné z: http://ekopsychologie.adaptic.cz/vsechny-clanky/role-predskolniho-vzdelavani/ - setkání 12. října 2022 odpadá - bude nahrazeno pobytovým seminářem následující týden:
2.
18.-19.10.2022, Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně , Činčera, Medek, Kolenatý, Válková
Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.
Obsah:
Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí. - 3.
26.10.2022, Vývoj a směry environmentální výchovy, Činčera
Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově. - Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
Doporučená literatura:
Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála. - 4.
9.11.2022, Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy , Medek
Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce středisek ekologické výchovy. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších.
Před výukou:
1) Zakotvení EV v RVP
2) Seznámení se s metodickými dokumenty v oblasti EVVO
Obsah:
- Střediska ekologické výchovy
- diskuse nabídek středisek environmentální výchovy
- příklady dlouhodobých environmetnálních projektů
- případové studie environmentálních programů
- upřesnění seminárních prací
Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP - 5.
23.11.2022 EV v neformální výchově, Konzultace seminárních prací
Cíl: Studenti dokáží definovat silné a slabé stránky EV v neformální výchově. Seznámí s příklady konkrétních metod EV. Studenti konzultují své seminární práce.
Obsah:
- EVVO v neformální výchově a vzdělávání
- EV ve vzdělávání dospělých
- diskuse silných a slabých stránek EV v neformálním vzdělávání
- případové studie environmentálních programů
- individuální konzultace seminárních prací
Doporučená literatura: Klápště et al (2008) Příroda kolem nás. Praha: TDC, dostupné online: http://tdc.skauting.cz/download/PDF/Priroda_kolem_nas.pdf
Jak reagovat na klimatické změny? Skauting 4/2020, dostupné online: https://casopis.skauting.cz/cofk88fsfok4c2/uploads/2020/04/Skauting-2020-4.pdf - 6.
7.12.2022, Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování , Činčera - Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy.
Před výukou:
Materiály k nastudování před výukou - všechny přednášky dostupné na https://evvoprednasky.cz:
• Senzitivita
• Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti.
• Problémy a konflikty.
• Akční strategie.
Studenti na základě přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře.
Seminář:
Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
- 1.
- Literatura
- povinná literatura
- ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ a Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 207 s. ISBN 978-80-210-8439-1. info
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. 1. vyd. Trenčín: Špirála, 2014, 51 s. ISBN 978-80-970970-2-8. info
- CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
- doporučená literatura
- Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
- International handbook of research on environmental education. Edited by Robert B. Stevenson. 1st pub. New York: American Educational Research Association, 2013, xiii, 576. ISBN 9780203813331. info
- ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
- MÁCHAL, Aleš. Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604205. info
- The failure of environmental education (and how we can fix it). Edited by Charles Saylan - Daniel T. Blumstein. Berkeley: University of California Press, 2011, xii, 241 p. ISBN 9780520948723. info
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- Essential readings in environmental education. Edited by Harold R. Hungerford. 3rd ed. Champaign: Stipes Published, 2005, xxi, 443. ISBN 1588744698. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2000, 205 s. ISBN 8090295401. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
- Výukové metody
- Přednášky na základě vlastní přípravy, ukázky aktivit, četba, on-line diskuse, rozbor programu.
- Metody hodnocení
- Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 25 bodů a zároveň se buď zúčastnit terénního semináře nebo odevzdat seminární práci. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
0-20 bodů Účast na přednáškách (4 body každá přednáška)
8 bodů Účast na terénním výjezdu
0-15 bodů Hodnocení programu EV
0-15 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
0-15 bodů Recenze odborného textu - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/PBB105