PBB013 Odborná praxe a supervize II.

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
100 hodin (z toho 80 hodin stáž v zařízení). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 16:00–17:40 B2.23
Předpoklady
PBB003 Základy sociální pedagogiky && PBB004 Základy poradenství && PBB005 Sociální práce
Odbornou praxi a supervizi II. je vhodné absolvovat poté, co studenti absolvují základní odborné předměty a Odborná praxe a supervize I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je (1) vytvořit studentům příležitost k aplikaci vědomostí a dovedností (teoretické poznatky, metody, postupy a etické standardy) získaných akademickým studiem v reálném pracovním prostředí, (2) podpořit další rozvoj odborné způsobilosti a kompetencí pro práci v různých typech institucí a organizací získaných v rámci předmětu Odborná praxe a supervize I., (3) zprostředkovat studentům zkušenost s praktickým výkonem profese a podnítit snahu studentů o reflexi této zkušenosti, (4) podpořit profesní identifikaci studentů a kariérový rozvoj ve smyslu konkretizace jejich uplatnění na trhu práce. (5) Dílčím cílem je vést studenty k reflexi pracovních zkušeností, sebereflexi a praktické seznámení se supervizí.
Studenti si vybírají praxi v instituci dle vlastní volby, resp. studijního (profesního) zaměření. Může jít o školská zařízení, neziskové organizace, úřady (např. odbor péče o děti, Úřad práce ČR), výchovná či resocializační zařízení apod. Zařízení by se nemělo shodovat se zařízením, na kterém student vykonal Odbornou praxi a supervizi I.
Výstupy z učení
Odbornou praxí studentům vytváříme prostor, aby:
- poznali hlavní aspekty chodu a fungování vybraného zařízení,
- znali náplň a atributy práce pracovníka vybrané profese (pedagog volného času, sociální pracovník, vychovatel, asistent pedagoga),
- se dokázali zapojit do vedení výchovných, vzdělávacích, preventivních, socializačních aktivit,
- na základě vlastní zkušenosti byli schopni reflektovat specifika cílových skupin klientů vybrané organizace,
- dokázali identifikovat etická dilemata vybraného typu pracovníků (sociálního pracovníka, poradce, vychovatele, pedagoga volného času);
- zhodnotili přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhli plán svého dalšího profesního rozvoje.
Osnova
  • 1. Po úvodním setkání s garantem praxe, na kterém budou objasněny všechny záležitosti spojené s praxí, student kontaktuje instituci podle svého zaměření/volby a zprostředkuje podpis smlouvy o výkonu praxe mezi ÚPV FF MU a vybraným zařízením.
  • 2. Seznámení se s úkoly k praxi (legislativní podmínky fungování zařízení/poskytovaných služeb, dokumentace zařízení i dokumentace přímé práce s klienty, příprava na vlastní aktivitu s klienty (vedení aktivity), vedení či organizace aktivity/práce s klienty, etická dilemata v pedagogické/sociální/poradenské práci (rozbor případu). Podrobná zadání jednotlivých úkolů jsou zveřejňována v elektronické studijní podpoře kurzu (ELF).
  • 3. Stáž ve vybraném zařízení. Student v průběhu stáže plní jednotlivé úkoly (viz bod 2) a podle zpětné vazby od vedoucího praxe z vybraného zařízení rozšiřuje své znalosti a rozvíjí své dovednosti.
  • 4. Absolvování supervizní skupiny a závěrečná reflexe praxe (na základě portfolií studentů a vypracovaných úkolů s vyučujícími z ÚPV FF MU případně i s některými zástupci vedoucích praxe ze zařízení).
Literatura
    povinná literatura
  • Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Edited by Zuzana Havrdová. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 102 s. ISBN 9788087398142. info
  • MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale--" : dilemata práce s klienty v organizacích. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 8090307019. info
    doporučená literatura
  • DELFOS, Martine. Pověz mi... : jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Translated by Ruben Pellar. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 198 stran. ISBN 9788026213277. info
  • WEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 349 stran. ISBN 9788073678456. info
  • KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 9788024738437. info
  • Multikulturní poradenství : teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Edited by Mika Launikari - Sauli Puukari. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2009, 291 s. ISBN 9788087335079. info
  • Competence in social work practice : a practical guide for students and professionals. Edited by Kieran O’Hagan. 2nd ed. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007, 256 s. ISBN 9781843104858. info
  • KOTTLER, Jeffrey A. a Ellen KOTTLER. Counseling skills for teachers. 2nd ed. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, xiii, 139. ISBN 9781412949224. info
  • KOTTLER, Jeffrey A. a Jon CARLSON. Nezdařená terapie : nejhorší chyby z praxe předních současných psychoterapeutů. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 214 s. ISBN 8073670887. info
  • DOEL, Mark a Steven SHARDLOW. Modern social work practice : teaching and learning in practice settings. 3rd ed. Burlington, Vt.: Ashgate, 2005, xxvi, 302. ISBN 075464121X. URL info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • VYSKOČILOVÁ, Eva a Soňa HERMOCHOVÁ. Cvičení z pedagogické praxe. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 101 stran. ISBN 8070663875. info
  • COULSHED, Veronica. Social work practice : an introduction. 2nd ed. Houndmills: Macmillan, 1991, x, 192 s. ISBN 0-333-55905-3. info
Výukové metody
stáž v zařízení, samostudium, reflexe praxe, supervize (supervizní skupiny vede kompetentní supervizor)
Metody hodnocení
aktivní účast na praxi (80 hodin), zpracování a analýza zadaných úkolů (15 hodin), skupinová reflexe zadaných úkolů a aktivní účast na supervizní skupině (supervizní skupina 5 hodin); praxe bude slovně hodnocena vedoucím praxe ze zařízení
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.