UCJL10 Vybrané kapitoly z didaktiky češtiny - přednáška

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (pomocník)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–15:50 D41
Předpoklady
Nezadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Předmět je určen pro studující imatrikulované od podzimu 2021.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška je koncipována jako jednosemestrová. Začíná kritickou reflexí dosavadní literatury předmětu (literatura bývalého období s ideol. pasážem: zejména Cenek, Plch; literatura odlišné metodologie včetně textů aktuálních: Jurčo – Obert, Lederbuchová, Hník), zhodnocením jejích kladů a záporů, zejména z hlediska potřeb vyučovací praxe. Cílem a meritorní náplní je přitom teoretické osvojení si okruhů, které budou procvičovány v seminářích z oborových didaktik. Týkají se především určujících principů aktivního vyučování české literatuře, ale i českému jazyku. V této souvislosti je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých vyučovacích tematických celků.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v odborné literatuře o didaktice češtiny; porozumět kritickému hodnocení středoškolské učebnicové produkce; porozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku, české (i světové) literatuře; použít základní principy aktivního vyučování češtině ve své vlastní praxi.
Osnova
  • 1. Cíle přednášky z oborové didaktiky češtiny. 2. Tzv. totalitní odborná literatura o oborové literární a jazykové didaktice, její proměny, zápory a přínos (zejména práce Plchovy, Cenkovy a Obertovy; Svobodovy, Čechové). 3. Stávající odborná literatura o oborové didaktice, její proměny, zápory a přínos (zejména práce Lederbuchové a Hníka). 4. Věčná alternativa v rámci produkce oborových didaktik (zejména práce D. Karpatského, O. Hausenblase, J. Kostečky). 5. Středoškolské učebnice totalitního období a reflexe jejich kladů a záporů (tehdejší řada nakl. SPN). 6. První tzv. alternativní učebnice 90. let a jejich chybovost (nakl. Trizonia). 7. Druhá alternativní řada (naklad. Fortuna a Scientia – Amosia – Klett). 8. Učebnice J. Blažkeho. 9. Nejvíc užívané učebnice počátku 21. století (naklad. Fraus, Didaktis a Nový Didaktis). 10. Specifika probírání vyučovacích literárních celků I. (od antiky po literaturu 19. století). 11. Specifika probírání vyučovacích literárních celků II. (od literatury 19. století do literární současnosti; literatura světová). 12. Specifika probírání vyučovacích jazykových celků. 13. Test.
Literatura
    doporučená literatura
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • HASHEMI, Michaela. Literatura v souvislostech : nejen pro maturanty. 1. vyd. Praha: Klett, 2007, 142 s. ISBN 8086906779. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak :úvod do čtenářství a studia literatury : učebnice teorie literatury pro 1.-4. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 367 s. ISBN 80-85937-01-8. info
  • KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu : úvod do teorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. info
    neurčeno
  • JURČO, J. OBERT, V. Didaktika literatúry. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1984, 216 s. KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997. 573 s. ISBN 8000005271. info KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole : četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 265 stran. ISBN 9788070438916. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Velryba, 2006, 247 s. ISBN 808586018X. info
  • HORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
  • KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
  • HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 8086039390. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 8085937271. info
  • PLCH, Jaromír. Základy teorie výchovy slovesným uměním. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 390 s. URL info
  • PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním a základech její vědní disciplíny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 247 s. URL info
  • CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
Výukové metody
Přednáška, diskuse.
Metody hodnocení
z
Informace učitele
Přednáška je teoretickým doplněním seminářů z oborových didaktik, vyučující v ní profiluje velkou část okruhů potřebných pro udělení zkoušky či kolokvia z oborové didaktiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.