FF:UCJL10 Kapitoly z didaktiky češtiny - Informace o předmětu
UCJL10 Vybrané kapitoly z didaktiky češtiny - přednáška
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (pomocník)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–14:50 B2.52
- Předpoklady
- Nezadány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Předmět je určen pro studující imatrikulované od podzimu 2021. - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Cíle předmětu
- Přednáška je koncipována jako jednosemestrová. Začíná kritickou reflexí dosavadní literatury předmětu (literatura bývalého období s ideol. pasážem: zejména Cenek, Plch; literatura odlišné metodologie včetně textů aktuálních: Jurčo – Obert, Lederbuchová, Hník), zhodnocením jejích kladů a záporů, zejména z hlediska potřeb vyučovací praxe. Cílem a meritorní náplní je přitom teoretické osvojení si okruhů, které budou procvičovány v seminářích z oborových didaktik. Týkají se především určujících principů aktivního vyučování české literatuře, ale i českému jazyku. V této souvislosti je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých vyučovacích tematických celků.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v odborné literatuře o didaktice češtiny; porozumět kritickému hodnocení středoškolské učebnicové produkce; porozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku, české (i světové) literatuře; použít základní principy aktivního vyučování češtině ve své vlastní praxi.
- Osnova
- 1. Cíle přednášky z oborové didaktiky češtiny. 2. Tzv. totalitní odborná literatura o oborové literární a jazykové didaktice, její proměny, zápory a přínos (zejména práce Plchovy, Cenkovy a Obertovy; Svobodovy, Čechové). 3. Stávající odborná literatura o oborové didaktice, její proměny, zápory a přínos (zejména práce Lederbuchové a Hníka). 4. Věčná alternativa v rámci produkce oborových didaktik (zejména práce D. Karpatského, O. Hausenblase, J. Kostečky). 5. Středoškolské učebnice totalitního období a reflexe jejich kladů a záporů (tehdejší řada nakl. SPN). 6. První tzv. alternativní učebnice 90. let a jejich chybovost (nakl. Trizonia). 7. Druhá alternativní řada (naklad. Fortuna a Scientia – Amosia – Klett). 8. Učebnice J. Blažkeho. 9. Nejvíc užívané učebnice počátku 21. století (naklad. Fraus, Didaktis a Nový Didaktis). 10. Specifika probírání vyučovacích literárních celků I. (od antiky po literaturu 19. století). 11. Specifika probírání vyučovacích literárních celků II. (od literatury 19. století do literární současnosti; literatura světová). 12. Specifika probírání vyučovacích jazykových celků. 13. Test.
- Literatura
- doporučená literatura
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- HASHEMI, Michaela. Literatura v souvislostech : nejen pro maturanty. 1. vyd. Praha: Klett, 2007, 142 s. ISBN 8086906779. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak :úvod do čtenářství a studia literatury : učebnice teorie literatury pro 1.-4. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 367 s. ISBN 80-85937-01-8. info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : (didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
- ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu : úvod do teorie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. info
- neurčeno
- JURČO, J. OBERT, V. Didaktika literatúry. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1984, 216 s. KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997. 573 s. ISBN 8000005271. info KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak.
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole : četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 265 stran. ISBN 9788070438916. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Velryba, 2006, 247 s. ISBN 808586018X. info
- HORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
- KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 8086039390. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 8085937271. info
- PLCH, Jaromír. Základy teorie výchovy slovesným uměním. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 390 s. URL info
- PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním a základech její vědní disciplíny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 247 s. URL info
- CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse.
- Metody hodnocení
- z
- Informace učitele
- Přednáška je teoretickým doplněním seminářů z oborových didaktik, vyučující v ní profiluje velkou část okruhů potřebných pro udělení zkoušky či kolokvia z oborové didaktiky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/UCJL10