HIURS02J Reflektivní seminář k pedagogické praxi II

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 B2.34
Předpoklady
HIURS01J Reflektivní seminář I
HIURS01J Reflektivní seminář k pedagogické praxi a didaktická dílna I HIURS01S Reflektivní seminář k pedagogické praxi a didaktická dílna I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Reflektivní semináře představují sociální podobu reflexe a umožňují frekventantům společně a s podporou vzdělavatelů z FF řešit témata provázaná s praxí.
Výstupy z učení
Komplexní reflexe dění ve škole a vlastního pedagogického výkonu.
Osnova
  • Nastavení a udržení podmínek pro učení ve třídě (kázeň ve třídě) – Student si klade například otázky typu: Jak učitel dopředu (proaktivně) pracuje na tom, aby ve třídě nevznikala centra nekázně či nepozornosti? Co dělá, když žáci nedávají pozor? Co dělá, když žáci vyrušují? Jaké prostředky disciplinace uplatňuje a s jakým efektem?
  • Učení žáků napříč vyučovacími předměty – Student si klade například otázky typu: Jak se ve výuce zapojují jednotliví žáci? Jsou nejaktivnější žáci napříč různými předměty ti stejní? Jsou žáci, kteří dosahují nejlepších výsledků v rámci napříč vyučovacími předměty, ti stejní? Atd.
  • Komunikace jako prostředek učení – student si klade například otázky typu: Klade učitel svým žákům otázky, které jim umožňují argumentovat? Argumentují žáci ve výuce? Proč ano, proč ne? Dává učitel svým žákům formativní zpětnou vazbu? Kdy a jak? Daří se mu ve výuce nastavit podmínky pro otevřenou diskusi mezi žáky? Vede tato diskuse k naplnění cílů hodiny?
  • Konfrontace výukového plánu s realitou – Student si klade například otázky typu: Ukázal se můj výukový plán jako životaschopný? Probíhala výuka tak, jak jsem si představoval/a? V čem se případně odlišovala? Jak se dívám na to, že se výuka odlišovala od plánu? Jak se cítím? Na čem chci dál pracovat?
  • Témata mohou být modifikována podle potřeb frekventantů.
Výukové metody
Prezentace, rozhovor.
Metody hodnocení
Zápočet na základě prezentace, rozhovoru a dokumentace k pedagogické praxi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.