FF:HVK_805 Dějiny hudby V. - Informace o předmětu
HVK_805 Dějiny hudby: 19. století
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 8 hodin + 8 hodin individuálních konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Herzánová Vlková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 16. 9. 13:00–14:40 N41, Pá 14. 10. 13:00–14:40 N41, Pá 11. 11. 13:00–14:40 N41, Pá 9. 12. 13:00–14:40 N41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-OT)
- Hudební věda (program FF, B-VH_)
- Teorie a provozovací praxe staré hudby (program FF, B-SH_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty praktickou formou spojenou s teoretickým výkladem se základními formami a specifiky hudby období 19. století, které se do značné míry překrývá s termínem romantismus. Frekventanti kurzu budou seznámeni jednak s klíčovými útvary jako je symfonie, píseň, smyčcový kvartet atd., jednak s charakteristickými rysy hudební produkce tohoto období (instrumentace, programní vs. absolutní hudba apod.).
- Výstupy z učení
- Student bude schopen rozpoznat a analyzovat různé stylové tendence a hudební formy 19. století.
- Osnova
- Symfonie raného romantizmu. L. van Beethoven a prototyp symfonie 19. století. F. Schubert: příklad raně romantické symfonie. Virtuozita jako fenomén 19. století (H. Ernst, N. Paganini, F. Liszt ad.). Fenomén geniality. Změna pozice autora a interpreta. Programní symfonie 19. století. Proměny programní symfonie v období mezi pozdním klasicismem a modernou (F. Mendelssohn-Bartholdy, H. Berlioz, A. Bruckner, L. Janáček). Píseň jako reprezentativní forma romantizmu. Sólová píseň, sborová tvorba, Lieder ohne Worte (F. Schubert, L. Janáček, V. Novák). Vývoj instrumentace. Instrumentace romantického orchestru (Beethoven), Berliozova reforma. Nové tendence moderny. Partitury R. Strausse a G. Mahlera, wagneriánská melodika. Specifika Janáčkovy instrumentace. Základní díla české kvartetní literatury v období romantizmu (smyčcové kvartety B. Smetany and A. Dvořáka). Problém hudebního programu, autobiografické reflexe. Paralely k opernímu dílu L. Janáčka - M. P. Musorgskij (Boris Godunov) a R. Strauss (Salome). "Literatur Oper" (C. Dahlhaus) a "Exteritoriale Musik" (T. Adorno). Metamorfózy dekadence – mezi literaturou (T. Mann), hudbou(G. Mahler) a filmem (L. Visconti). Smrt v Benátkách - proměny příběhu, citace (B. Britten). Život a dílo G. Mahlera. Instituce pečující o Mahlerův odkaz.
- Literatura
- povinná literatura
- ROSEN, Charles. The romantic generation. London: Fontana Press, 1999, xv, 723 s. ISBN 0-00-255712-6. info
- ČERNÝ, Jaromír. Hudba v českých dějinách :od středověku do nové doby. Praha: Supraphon, 1989, 483 s., [1. ISBN 80-7058-163-8. info
- doporučená literatura
- SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: TOGGA agency, 2001, 657 s. ISBN 80-902912-0-1. info
- TROJAN, Jan. Dějiny opery : tvůrci předloh, libretisté, skladatelé a jejich díla. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2001, 482 s. ISBN 8071853488. info
- NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragédie : z ducha hudby. Translated by Otokar Fischer. Praha: Gryf, 1993, 81 s. info
- HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. Translated by Jaroslav Střítecký. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1973, 137 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře. Podmínkou ukončení předmětu je odevzdání odborné práce v rozsahu min. 18.000 znaků včetně mezer (do rozsahu se nepočítá seznam zdrojů - viz pravidla ÚHV); téma bude stanoveno vyučujícím.
- Metody hodnocení
- Písemná závěrečná zkouška
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989. Einstein, Alfred: Hudba období romantizmu. Bratislava 1989. Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha 1973. Hons, Miloš: Hudba zvaná symfonie. Praha 2005. Rosen, Charles: The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven. London 1971. /Rosen, Charles: Klasicizmus: Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava 2005. Bonds, Mark Evan: Symphony, 19th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online. Wilson, Charles: Symphony, 20th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online. heslo Instrumentation v The Grove Dictionary of Music and Musicians online heslo Orchestration v Die Musik in Geschichte und Gegenwart: allgemeine Enzyklopädie der Musik (ed. F. Blume) Adorno, Theodor W.: Philosophie der neuen Musik. Frankfurt am Main 1991. Dahlhaus, Carl: Vom Musikdrama zur Literaturoper. München 1983. Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989. Gozenpud, Abram: Janáček a Musorgskij. In: Opus Musicum XII/1980, s. 101 – 109; I – IV; VII – VIII. Blaukopf, Kurt: Gustav Mahler. Současník budoucnosti. Jinočany 1998. Kuna, Milan – Hubala, Alfons: Gustav Mahler a Praha. Praha 1996. Mahlerová, Alma: Gustav Mahler: Vzpomínky. Praha 2001. Mahler, Alma: Můj život. Praha 1993. Mahler, Alma (ed.): Gustav Mahler Briefe 1879-1911. Berlin 1924.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/HVK_805