HVK_805 Dějiny hudby: 19. století

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 hodin + 8 hodin individuálních konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Herzánová Vlková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 9. 13:00–14:40 N41, Pá 18. 10. 13:00–14:40 N41, Pá 15. 11. 13:00–14:40 N41, Pá 13. 12. 13:00–14:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty praktickou formou spojenou s teoretickým výkladem se základními formami a specifiky hudby období 19. století, které se do značné míry překrývá s termínem romantismus. Frekventanti kurzu budou seznámeni jednak s klíčovými útvary jako je symfonie, píseň, smyčcový kvartet atd., jednak s charakteristickými rysy hudební produkce tohoto období (instrumentace, programní vs. absolutní hudba apod.).
Výstupy z učení
Student bude schopen rozpoznat a analyzovat různé stylové tendence a hudební formy 19. století.
Osnova
  • Symfonie raného romantizmu. L. van Beethoven a prototyp symfonie 19. století. F. Schubert: příklad raně romantické symfonie
  • Virtuozita jako fenomén 19. století (H. Ernst, N. Paganini, F. Liszt ad.). Fenomén geniality. Změna pozice autora a interpreta
  • Programní symfonie 19. století. Proměny programní symfonie v období mezi pozdním klasicismem a modernou (F. Mendelssohn-Bartholdy, H. Berlioz, A. Bruckner, L. Janáček)
  • Píseň jako reprezentativní forma romantizmu. Sólová píseň, sborová tvorba, Lieder ohne Worte (F. Schubert, L. Janáček, V. Novák)
  • Vývoj instrumentace. Instrumentace romantického orchestru (Beethoven), Berliozova reforma. Nové tendence moderny. Partitury R. Strausse a G. Mahlera, wagneriánská melodika. Specifika Janáčkovy instrumentace
  • Základní díla české kvartetní literatury v období romantizmu (smyčcové kvartety B. Smetany and A. Dvořáka). Problém hudebního programu, autobiografické reflexe
  • Opera 19. století. Typologie opery 19. století. Richard Wagner a jeho reforma. Paralely k opernímu dílu L. Janáčka - M. P. Musorgskij (Boris Godunov) a R. Strauss (Salome). "Literatur Oper" (C. Dahlhaus) a "Exteritoriale Musik" (T. Adorno)
  • Metamorfózy dekadence – mezi literaturou (T. Mann), hudbou(G. Mahler) a filmem (L. Visconti). Smrt v Benátkách - proměny příběhu, citace (B. Britten). Život a dílo G. Mahlera
Literatura
    povinná literatura
  • SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: TOGGA agency, 2001, 657 s. ISBN 80-902912-0-1. info
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery : tvůrci předloh, libretisté, skladatelé a jejich díla. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2001, 482 s. ISBN 8071853488. info
  • ČERNÝ, Jaromír. Hudba v českých dějinách :od středověku do nové doby. Praha: Supraphon, 1989, 483 s., [1. ISBN 80-7058-163-8. info
  • HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. Translated by Jaroslav Střítecký. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1973, 137 s. info
    doporučená literatura
  • ZAHRÁDKA, Jiří. „Pravdu, první věcí pravdu, ne krásu.“ Příběh Janáčkovy Její pastorkyně. Brno: Moravské zemské muzeum, 2021, 368 s. ISBN 978-80-7028-554-1. URL info
  • ROSEN, Charles. The romantic generation. London: Fontana Press, 1999, xv, 723 s. ISBN 0-00-255712-6. info
  • NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragédie : z ducha hudby. Translated by Otokar Fischer. Praha: Gryf, 1993, 81 s. info
Výukové metody
Přednášky, semináře. Podmínkou ukončení předmětu je odevzdání odborné práce v rozsahu min. 18.000 znaků včetně mezer (do rozsahu se nepočítá seznam zdrojů - viz pravidla ÚHV); téma bude stanoveno vyučujícím.
Metody hodnocení
Písemná závěrečná zkouška
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné po dohodě s~vyučujícím předmět absolvovat v~náhradní podobě. Po návratu z~výjezdu je možné napsat závěrečný test.
Informace učitele
Doporučená literatura:
Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989.
Einstein, Alfred: Hudba období romantizmu. Bratislava 1989.
Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha 1973.
Hons, Miloš: Hudba zvaná symfonie. Praha 2005.
Rosen, Charles: The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven. London 1971. /Rosen, Charles: Klasicizmus: Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava 2005.
Bonds, Mark Evan: Symphony, 19th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online. Wilson, Charles: Symphony, 20th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online.
heslo Instrumentation v The Grove Dictionary of Music and Musicians online heslo Orchestration v Die Musik in Geschichte und Gegenwart: allgemeine Enzyklopädie der Musik (ed. F. Blume)
Adorno, Theodor W.: Philosophie der neuen Musik. Frankfurt am Main 1991.
Dahlhaus, Carl: Vom Musikdrama zur Literaturoper. München 1983.
Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989.
Gozenpud, Abram: Janáček a Musorgskij. In: Opus Musicum XII/1980, s. 101 – 109; I – IV; VII – VIII.
Blaukopf, Kurt: Gustav Mahler. Současník budoucnosti. Jinočany 1998.
Kuna, Milan – Hubala, Alfons: Gustav Mahler a Praha. Praha 1996.
Mahlerová, Alma: Gustav Mahler: Vzpomínky. Praha 2001.
Mahler, Alma: Můj život. Praha 1993.
Mahler, Alma (ed.): Gustav Mahler Briefe 1879-1911. Berlin 1924.
Zahrádka, Jiří: Příběh Janáčkovy Její pastorkyně / The story of Janáček’s Jenůfa. Brno 2021
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/HVK_805/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/HVK_805