PGBICT05 Tvorba digitálních výukových materiálů

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Něničková (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Něničková
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 12:00–13:40 Virtuální místnost
Předpoklady
PGBICT02 Úvod do ICT
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými typy digitálních výukových materiálů a jejich tvorbou. Studenti si nejen rozvinou své dovednosti v tvorbě takových materiálů, ale budou také vedeni k tomu, aby jejich výstupy byly v souladu s autorskými právy a typografickými zásadami, reflektovaly zadavatele i odběratele, následovaly doporučení pro tvorbu vybraného typu materiálu a byly správně česky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vytvořit online textový materiál s využitím základního html kódování;
- vytvořit základní typy automaticky vyhodnocovaných úloh;
- vytvořit jednoduchý digitální obrazový materiál;
- vytvořit vybrané typy audiovizuálních materiálů;
- navrhnout prototyp digitálního výukového materiálu;
- vytvořit digitální výukový materiál, který bude v souladu s autorskými právy, bude se řídit typografickými zásadami, bude reflektovat zadavatele i odběratele, následovat doporučení pro tvorbu vybraného typu materiálu a bude správně česky.
Osnova
  • Přehled typů digitálních výukových materiálů
  • Tvorba online textového materiálu
  • Tvorba automaticky vyhodnocovaných úloh
  • Tvorba digitálního obrazového materiálu
  • Tvorba vybraných typů audiovizuálních materiálů
  • Tvorba vybraných interaktivních objektů v online aplikacích
  • Tvorba interaktivních prezentací
  • Tvorba animovaných objektů
Literatura
  • Tvorba e-kurzu: Struktura, typografie, jazyk [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Dostupné také z: https://moodle.ics.muni.cz/support/tvorba-e-kurzu-struktura-typografie-jazyk.pdf
  • MAYER, Richard E. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (Cambridge Handbooks in Psychology). 2. vydání. Cambridge University Press, 2014, 934 s. ISBN 978-1-107-61031-6. info
  • ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro autory distančních vzdělávacích opor : jak vytvořit distanční studijní text. Vyd. 1. Praha: Národní centrum distančního vzdělávání, 2006, 67 s. ISBN 8086302393. info
  • SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. Vyd. 1. Praha: centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006, 86 s. ISBN 8023971115. info
Výukové metody
Přednáška, e-learning, skupinové projekty, individuální projekty, domácí úkoly, prezentace studentské práce, seminář
Metody hodnocení
Studenti budou postupně plnit domácí úkoly v e-learningovém prostředí. Úkoly budou rozděleny na a) povinné a b) povinně volitelné, ze kterých si studenti budou moci vybrat ty, které jim umožní rozvíjet své dovednosti dle své preference. Tyto úkoly budou tvořit 30 % z celkového hodnocení. Kromě těchto úkolů budou studenti během semestru pracovat na jednom individuálním (30 % celkového hodnocení) a jednom skupinovém projektu (dalších 20 %). Předmět bude završen ústní prezentací výsledků těchto projektů (10 %) a závěrečnou zprávou (10 %). Povinně bude třeba splnit každou tuto součást hodnocení alespoň na 50 %, tedy nebude možné některou z těchto součástí zcela vynechat. K úspěšnému absolvování předmětu je třeba získat alespoň 70 % z celkového hodnocení.
Navazující předměty
Informace učitele
Všechny potřebné informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Studenti jsou povinni se s těmito informacemi seznámit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.