PSBB069 Uživatelský výzkum

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. David Kuneš, Ph.D. (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. David Kuneš, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 18:00–19:40 D33
Předpoklady
PSBA009 Metodologie psychologie I && PSBA012 Stat metody I
Základní znalost vědeckého výzkumu; zájem o software, aplikace, přístroje apod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět pomůže studentům naučit se, jak uplatnit psychologické znalosti mezioborově, zejména ve výzkumu a vývoji. Nabyté poznatky pak mohou využít v jakémkoliv aplikovaném výzkumu obecně: ve vývoji softwaru a hardwaru, v marketingu, v pracovní psychologii a v dalších odvětvích.
Výstupy z učení
Studenti se naučí navrhovat design softwarových aplikací s ohledem na psychiku uživatele. Osvojí si metody a techniky pro zjišťování potřeb a omezení uživatelů. Naučí se použít psychologické znalosti při designu různých přístrojů, softwaru a při vývoji nových technologií.
Osnova
  • 1. Úvod do uživatelského výzkumu: Co je uživatelský výzkum a jaký má význam při vývoji produktů? Double-diamond model. Role psychologa v uživatelském výzkmu.
  • 2. Discovery: Porozumění potřebám a motivaci uživatele. Techniky vedení uživatelských rozhovorů a průzkumů. Vytvření person a map cesty (user journeys).
  • 3. Plánování výzkmu a výzkumná strategie: Definování výzkumných cílů. Výběr vhodných výzkmuných metod a nástrojů. Sampling. Vytvoření výzkumného plánu a časového harmonogramu.
  • 4. Competition analysis: Zhodnocení nástrojů konkurence. Identifikace silných stránek a slabin konkurenčních produktů. Analýza trendů na trhu a očekávání uživatele.
  • 5. Informační architektura a obsahová strategie: Designování smysluplných informačních hierarchií. Metoda card sorting pro organizaci obsahu. Vytvoření obsahu a strategií pro optimální uživatelský zážitek.
  • 6. Ideace a generování konceptů: Techniky pro generování a vylepšování designových nápadů. Využití konvergentních a divergentních myšlenkových procesů. Skeče a wireframy.
  • 7. Ověřování konceptu a prototypování: Testování a ověřování designových konceptů s uživateli. Vytváření low-fidelity prototpů. Shromažďování zpětné vazby a designové iterace.
  • 8. Uživatelské testování: Měření uživatelské přívětivosti, heuristická evaluace. Vzdálené a prezenční testování uživatelů. Aplikace pro vzdálené testování. Analýza a interpretace dat z uživatelského testování.
  • 9. Uživatelsé testování: Plánování a realizace výzkumu. Příprava testování. Nastavení testovacích scénářů. Rekrutování účastníků výzkumu a efektivní moderování.
  • 10. Užitelské testování: Analýza a intepretace dat. Zpracování kvalitativních a kvantitativních dat. Identifikace vzorců, trendů a vhledů. Shrnutí poznatků do proveditelných doporučení.
  • 11. Další témata dle popřeby studentů
Literatura
    doporučená literatura
  • Erica Hall - Just Enough Research
  • Joe Natoli - Think First
  • Abby Covert - How to Make Sense of any Mess
    neurčeno
  • KALBACH, Jim. Mapping experiences : a guide to creating value through journeys, blueprints, and diagrams. Beijing: O'Reilly, 2016, xix, 359. ISBN 9781491923535. info
  • ARIELY, Dan. Predictably irrational: the hidden forces that shape our decisions. 2008. vyd. New York: Harper, 2008, 280 s. ISBN 0-06-135323-X. info
  • TRAVIS, David a Philip HODGSON. Think like a UX researcher : how to observe users, influence design, and shape business strategy. Boca Raton: CRC Press/Taylor & Francis Group, 2019, xii, 294. ISBN 9781138365353. info
  • Wickens Lee Liu Gordon-Becker - An Introduction to Human Factors Engineering
  • Rache Ivy Clarke - Design Thinking
Výukové metody
Teoretická příprava a skupinové projekty
Metody hodnocení
diskuze
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023.