ROMU2A001 Vybrané jazykové jevy, literatura, kultura a reálie pro učitele

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. Kombinovaná forma studia: 14 hodin za semestr. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
doc. Egle Mocciaro, Dottore di Ricerca (přednášející)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 12:00–13:40 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl nabídnout studentům přehled o metodických přístupech ve výuce cizích jazyků. Pozornost bude soustředěna na vybrané jazykové jevy a konkrétní témata z oblasti literatury a reálií frankofonních a hispanofonních zemí.
Výstupy z učení
Student se seznámí s nejvýznamnějšími metodickými přístupy ve výuce cizích jazyků. Bude schopen u svých žáků rozvíjet sociokulturní a pragmalingvistickou kompetenci. Dokáže ve výuce pracovat s autentickými materiály. Neméně důležitým výstupem je portofolio sestávající z příprav na výuku.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky 2. Metodologické přístupy ve výuce cizích jazyků 3. Zásady plánování výuky cizích jazyků 4. Možnosti využití alternativních metod výuky 5. Kritéria výběru didaktického materiálu 6. Workshop 1 - jazykové jevy 7. Workshop 2 - literatura 8. Workshop 3 - kultura a reálie 9. Studentské prezentace I. 10. Studentské prezentace II. 11. Studentské prezentace III. 12. Závěrečná diskuze. Vyhodnocení.
Literatura
    povinná literatura
  • Vademécum para la formación de profesores : enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Edited by Virginia Lara Casado - Humberto López Morales - Guillermo Rojo - Jes. 1. ed. Alcobendas (Madrid): Sociedad General Espanola de Librería, 2004, 1308 s. ISBN 8497780515. info
    neurčeno
  • SOLER-ESPIAUBA, Dolores (2006). Contenidos culturales en la enseñanza del español como 2/L. Madrid: Arco Libros.
  • ESTÉVEZ COTO, Manuela, FERNÁNDEZ DE VALDERRAMA, Yolanda (2006). El componente cultural en la clase de E/LE. Programa de Autoformación y perfeccionamiento del profesorado. Madrid: Edelsa.
  • http://eurouault.lautre.net/spip/
  • HRUŠKOVÁ, D. Nové formy a metody práce ve výuce jazyků [online]. 2010.
  • FIGUERAS CASANOVAS, Neus a Fuensanta PUIG SOLER. Pautas para la evaluación del español como lengua extranjera. Madrid: Edinumen, 2013, 181 stran. ISBN 9788498482423. info
  • WINDMÜLLER, Florence. Français langue étrangère (FLE). L'approche culturelle et interculturelle. Paris: Editions Belin, 2011, 159 s. ISBN 978-2-7011-5330-8. info
  • PUREN, Christian. La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes : essai sur l'éclectisme. Paris: Crédif, 1994, 203 stran. ISBN 227804267X. info
  • GALISSON, Robert, A. COÏANIZ, C. DANNEQUIN, M MARGARITO, J. MOUCHON, A. PELFRÊNE a Gérard VIGNER. D'autres voies pour la didactique des langues étrangères. Paris: Hatier, 1988, 159 stran. ISBN 2218060345. info
Výukové metody
semináře, workshopy, e-learning
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích a workshopech, včasné odevzdání zadaných úkolů, projekt.
Informace učitele
Je-li předmět součástí plánu kombinované formy studia programu Učitelství španělského jazyka pro střední školy, je přímá výuka redukována a nahrazena samostudiem a pravidelnými konzultacemi.


EN: If the course is included in one-field combined study plan of the programme Upper Secondary School Teacher Training in French or Spanish Language and Literature, presential teaching is reduced and substituted with self-study and regular tutorials.



FR: Si le cours est inclus dans le plan d'étude du programme de formation des professeurs de l'enseignement secondaire en langue et littérature française ou espagnole sous forme semi-présentielle, l'enseignement présentiel est réduit en se faisant sous forme de consultations avec l'enseignant sur place et de l'autoformation et des tutoriels réguliers.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ROMU2A001