PSMB083 ADHD v dospělosti

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Helena Halířová (přednášející)
Mgr. Eva Vraníková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Šefčíková
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit porozumění studentů tematice ADHD v dospělosti, jak na úrovni klinického obrazu, tak na úrovni psychiatricko-psychologického systému podpory. Studenti se podrobně seznámí s projevy ADHD v dospělosti a jejich proměnami napříč celým životem jedince. Navážeme tak na obecně známější symptomatologii předchozích období pro utvoření uceleného náhledu na tuto poruchu. Záměrem je poskytnout studentům relevantní informace ve vzájemných souvislostech, ale také rozvíjet jejich kompetence v oblasti klinicko-psychologického usuzování. Student pozná ADHD ve své celistvosti jako divergenci, která nepochybně přináší mnohé těžkosti, ale zároveň i specifické kognitivní stránky, které lze podpořit a pozitivně využít k naplnění vlastního potenciálu. Na příkladu ADHD student rozvine dovednost klinicko-psychologického usuzování a diferenciální diagnostiky, ve vztahu k ADHD i obecně. Získané znalosti a dovednosti student využije v klinické praxi, výzkumné sféře, ale do jisté míry také v oblasti poradenské nebo i pracovní psychologie.
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu student získá detailní vhled do problematiky ADHD v dospělosti.
Seznámí se se symptomy, komorbidními poruchami i funkčními obtížemi, které se s ADHD často pojí. Získá tak hlubší porozumění životu dospělého s ADHD i kolizím, které mohou při střetu s nároky života prožívat.
Student se bude orientovat v zařazení poruchy v klasifikačních systémech MKN a DSM z pohledu historie i současnosti, diagnostických vodítkách a jejich srovnání.
Student bude znát postupy detekce, diagnostiky a léčby ADHD v dospělosti i faktory.
Detailní rozbor faktorů, které tyto procesy ovlivňují, poskytne studentům porozumění klinické praxi a obtížím, kterým v tomto kontextu čelíme, od zaměňování ADHD za jiné poruchy přes poddiagnostikovanost této poruchy v dospělé populaci až po problematiku ADHD u žen. Tento vhled je přenositelný i na kritické posuzování klinického přístupu k jiným psychiatrickým poruchám a ideálně bude sloužit uvědomělejšímu přístupu budoucího profesionála - obzvláště v oblasti klinické psychologie.
Na příkladu ADHD student také rozvine dovednost klinicko-psychologického usuzování a diferenciální diagnostiky, ve vztahu k ADHD i obecně.
Získané znalosti a dovednosti student využije v klinické praxi, výzkumné sféře, ale do jisté míry také v oblasti poradenské nebo i pracovní psychologie.
Osnova
  • Blok 1: Obraz ADHD v dospělosti 1. Úvod do problematiky ADHD v dospělosti - Historický vývoj pohledu na ADHD - Prevalence ADHD v dospělosti, epidemiologická data - Hlavní mýty o ADHD v dospělosti - Etiologie a neurobiologie ADHD 2. Genetické a environmentální faktory ADHD - Neurobiologické základy – rozdíly v mozkových strukturách a funkcích - Vliv neurotransmiterů (dopamin, noradrenalin) na projevy ADHD 3. Symptomatologie a její proměna napříč životem - 3 pilíře diagnózy dle DSM-V: hyperaktivita – impulzivita – regulace pozornosti - ADHD jako porucha exekutivních funkcí a emoční regulace - Poruchy časové percepce 4. Komorbidní poruchy a ADHD - úzkostné a afektivní poruchy - poruchy autistického spektra (PAS) a ADHD - poruchy osobnosti a ADHD - ADHD jako rizikový faktor pro rozvoj závislostí - ADHD a poruchy příjmu potravy - neurobiologická propojenost ADHD a tikových poruch - poruchy spánku Blok 2: Proces detekce a diagnostiky, farmakoterapie 5. Diagnostika ADHD v dospělosti: Přehled a metodologie - Zařazení poruchy v klasifikačních systémech MKN a DSM - Diagnostická vodítka a jejich srovnání 6. Psychodiagnostické metody ADHD v dospělosti - Klinický rozhovor (např. DIVA-5) - Sebehodnotící škály (např. ASRS, WURS) - Neuropsychologické testování a jeho limity - Proces detekce, diagnostiky a diferenciální diagnostiky v praxi 7. Proces detekce, diagnostiky a diferenciální diagnostiky v praxi - Faktory ovlivňující diagnostiku: dětská anamnéza, prolínající symptomatologie,preference pacientů, přístup lékařů, vliv systému zdravotnictví 8.Farmakoterapie ADHD v dospělosti - Přehled farmakoterapie - Mechanismus účinku, účinnost, kontraindikace - Srovnání praxe farmakoterapie ADHD v ČR a zahraničí Blok 3: Fungování a sebepojetí dospělého s ADHD, terapie a podpora 9.ADHD v každodenním životě: Osobní, pracovní a studijní výzvy - Jak ADHD ovlivňuje osobní vztahy a rodinné fungování - ADHD v pracovním prostředí – překážky a strategie zvládání - ADHD a studium – specifické potřeby a podpůrné strategie 10. Sebepojetí a identita člověka s ADHD - Vliv ADHD na sebevědomí a sebehodnocení - Internalizované stigma a efekt „maskování“ - Strategie pro posílení pozitivní identity a zvládání frustrace 11.Terapie a podpora dospělých s ADHD - Psychoterapeutické přístupy – KBT, ACT, DBT a jejich účinnost - Další formy podpory – coaching, mindfulness, behaviorální strategie - Praktické nástroje pro zvládání ADHD v každodenním životě 12.Současné výzkumy a budoucí směřování ADHD v dospělosti - ADHD u žen – hormonální vlivy, specifické projevy - ADHD a neurodiverzita v kontextu pracovního trhu - Proměny ADHD ve stáří a výzvy v oblasti zdravotní péče - Aktuální výzvy v diagnostice a léčbě ADHD v dospělosti
Literatura
    povinná literatura
  • Kooij, J. J. S. et al. (2018). Updated European consensus statement on diagnosis and treatment of adult ADHD. European Psychiatry, 56(1), 14–34. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2018.11.001
  • Faraone, S. V. et al. (2021). The World Federation of ADHD International Consensus Statement: 208 evidence-based conclusions about the disorder. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 128, 789–818. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2021.01.022
    doporučená literatura
  • Ramsay, J. R. (2020). Rethinking adult ADHD: Helping clients turn intentions into actions. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000158-000
  • Žáčková, H., & Jucovičová, D. (2017). Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Grada.
  • Švandová, L., Ptáček, R., Vňuková, M., Ptáčková, H., Raboch, J., & Goetz, M. (2021). VNÍMÁNÍ ČASU A ČASOVÁ PERSPEKTIVA U OSOB S ADHD. Ceská a Slovenská Psychiatrie, 117(4), 199-204.
  • Vňuková, M., Ptáček, R., Děchtěrenko, F., Raboch, J., Anders, M., & Goetz, M. (2022). Validity of the Czech Translation of the Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Self-Report Scale (ASRS). Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10
  • Popit, S., Serod, K., Locatelli, I., & Stuhec, M. (2024). Prevalence of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): systematic review and meta-analysis.. European psychiatry : the journal of the Association of European Psychiatrists, 67 1, e68 . htt
  • Koukolík, F. ([2022]). Lidský mozek: funkční systémy, norma a poruchy (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání). Galén.
  • Knouse, L., Teller, J., & Brooks, M. (2017). Meta-Analysis of Cognitive–Behavioral Treatments for Adult ADHD. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 85, 737–750. https://doi.org/10.1037/ccp0000216.
  • Boland, H., Disalvo, M., Fried, R., Woodworth, K., Wilens, T., Faraone, S., & Biederman, J. (2020). A literature review and meta-analysis on the effects of ADHD medications on functional outcomes.. Journal of psychiatric research, 123, 21-30 . https://do
  • Fuermaier, A.B.M., Tucha, L., Butzbach, M. et al. ADHD at the workplace: ADHD symptoms, diagnostic status, and work-related functioning. J Neural Transm 128, 1021–1031 (2021). https://doi.org/10.1007/s00702-021-02309-z
  • American Psychiatric Association. ([2018]). Príručka k diagnostickým kritériám: DSM-5®. Vydavatel'stvo F, Pro mente sana.
  • Lambez, B., Harwood-Gross, A., Golumbic, E., & Rassovsky, Y. (2020). Non-pharmacological interventions for cognitive difficulties in ADHD: A systematic review and meta-analysis.. Journal of psychiatric research, 120, 40-55 . https://doi.org/10.1016/j.jps
  • Barkley, R. A. (2016). When an adult you love has ADHD: Professional advice for parents, partners, and siblings. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14950-000
  • Ptáček, R., & Ptáčková, H. (2019). ADHD – variabilita v dětství a dospělosti. Karolinum. https://www.bookport.cz/kniha/adhd-variabilita-v-detstvi-a-dospelosti-6940/
  • ZÁVĚRKOVÁ, Markéta, Jaroslava BUDÍKOVÁ, Markéta DOBIÁŠOVÁ, Jitka KENDÍKOVÁ a Veronika BLAHO VITOŠKOVÁ. Cesta životem s ADHD : jak se vyrovnat s diagnózou v jednotlivých etapách života. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2023, 130 stran. ISBN 9788088429838. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Diagnostika a terapie ADHD : dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 204 stran. ISBN 9788027103874. URL info
    neurčeno
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Author.
  • Čermáková, M., Papežová, H., Uhlíková, P., Jiráčková, R., Gricová, J., & Štěpánková, T. (2020). Poruchy pozornosti a hyperaktivita (ADHD): Příručka pro dospělé. E-Clinic. http://nepozornidospeli.cz/images/ADHD_prowebFIN.pdf
  • Koukolík, F. ([2022]). Lidský mozek: funkční systémy, norma a poruchy (Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání). Galén.
  • Barkley, R. A. (Ed.). (2018). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (4th ed). The Guilford Press.
Výukové metody
Výuka zahrnuje přednášky, diskuze a skupinové/týmové aktivity s následným teoretickým zakontextováním a samostudium poskytnutých materiálů.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je 80 % účast, aktivní zapojení ve výuce (v individuálně přínosné míře), rozhovor a následná kazuistika, rešerše a individuální prezentace aktuálního výzkumu v ADHD.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024, jaro 2025, jaro 2026.