PřF:E2020 Soft-skills II - Inf gramot - Informace o předmětu
E2020 Soft-skills II - Informační gramotnost
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Peter Šebej, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Peter Šebej, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Peter Šebej, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Tento předmět nemá žádne specifické předpoklady kromě absolvování střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Biomedicínská bioinformatika (program PřF, B-MBB)
- Epidemiologie a modelování (program PřF, B-MBB)
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představení a širší diskuse zdrojů informací; naučit se přežít v informační džungli současného světa zejm. odborných informací. Představit a diskutovat o tématech jako citační nástroje, peer-review proces, legacy a predátorské a jiné časopisy; práce s literaturou obecně.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v odborné literatuře;
- vyhledávat relevantní informace;
- orientovat se v odborných databázích;
- tvořit si vlastní knihovny referencí a využivat je při vlastní práci. - Osnova
- 1. Úvod. Zdroje chemických, biologických, biochemických a jiných environmentálně relevantních informací. Primární, sekundární a terciární literatura. Typy dokumentů. Obecná strategie rešerše.
- 2. Produkty ISI. Current Contents, Scientific Citation Index. Scientometrie, IF, h. Citační analýza. Seznámení s Web of Science a Scopusem.
- 3.-4. Chemické databáze. Chemical Abstracts. Členění abstraktu, struktura abstraktu, indexy CA. Možnosti rešerše v CA, SciFinder. PubMed, MedLine. Reaxys. Databáze vlastností chemických látek.
- Online přístup k primárním zdrojům. Elektronické časopisy, Science direct. Patentová literatura, US a evropské patentové databáze. Jiné informační databáze: US EPA, AOP wiki.
- 5. Odborný/vědecký článek, jeho struktura. Typy článků. Jak články číst.
- 6. AI v odborných a vědeckých textech.
- 7. Citační nástroje: legacy vs. free; EndNote, Zotero, Mendeley. Získávání dokumentů z knihoven. Databáze knihoven, KUK, Aleph.
- 8. Cite-while-write, využití citačních nástrojů při psaní dokumentů.
- 9. Vydavatelství – legacy, predátorské. Typy přístupu: placený vs. open access. Typy open access. Peer-review: proces, význam, spolehlivost.
- 10.-11. Odvrácená strana open access: předstírání peer-review, SciHub, bookfi. Publikační etika.
- 12. Workshop identifikace plagiátů v grafech a obrázcích.
- 13. Volitelně: Diskuse nad tématy předmětu a jiných aspektech práce s informacemi ve vědě, výzkumu a informační společnosti.
- 14. Zápočtové hodnocení.
- Literatura
- https://f1000research.com/articles/4-884/v1
- Leydesdorff, L. and Milojevic, S., "Scientometrics" arXiv:1208.4566 (2013),
- Výukové metody
- přednáška, cvičení na počítačích, společná diskuse
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za současné splnění všech následujících podmínek:
1) účast ve všech seminářích s možností požádat o omluvu u nejvíce dvou hodin
2) samostatné vypracování rešerše zvoleného tématu
3) samostatné vyhledání bibliografických údajů ke zvolenému článku a autorovi - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/E2020