PřF:XS510 Osob. soc. výchova a duš. zdr. - Informace o předmětu
XS510 Osobnostně sociální výchova a podpora duševního zdraví
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marek Matouš Bula (cvičící)
- Garance
- Mgr. Marek Matouš Bula
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marek Matouš Bula
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Pá 14. 3. 9:00–13:00 J4, Pá 28. 3. 9:00–13:00 J4, Pá 2. 5. 9:00–17:40 J4
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/12, pouze zareg.: 2/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12 - Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je připravit studující na systematickou práci s žáky v oblasti rozvoje sociálních a emočních dovedností, vytváření podpůrného školního prostředí a celkové podpory duševní pohody. Předmět bude veden workshopovou formou s důrazem na vlastní trénink studujících. V rámci předmětu bude realizováno několik teoretických setkání s praktickými ukázkami, která studující uvedou do problematiky. Následovat bude týmová příprava jednotlivých lekcí (asynchronně), která bude zakončena realizací lekcí a zpětnou vazbou.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
-identifikovat rizikové faktory a prediktory duševní pohody adolescentů;
- budovat psychosociálně bezpečné prostředí ve třídě;
- pracovat s koncepty sociálně-emočního učení (SEL) a osobnostně sociální výchovy (OSV) v souladu s RVP;
- efektivně nastavovat vzdělávací cíle v oblasti osobnostního a sociálního rozvoje;
- plánovat a vést lekce zaměřené na rozvoj kompetencí žáků;
- facilitovat lekce a vést reflexi učebního procesu. - Osnova
- Duševní zdraví adolescentů: aktuální data z ČR a ze světa, prediktory duševního zdraví a wellbeingu. Nástroje podpory duševního zdraví a wellbeingu.
- Role primární prevence ve středoškolkém a gymnaziálním vzdělávání. Role rozvoje kompetencí v kontextu RVP.
- Rámec social-emotional learnig (SEL): představení konceptu, výzkumných zjištění, zahraničních i českých metodik a příklady dobré praxe. Představení rámce osobnost-sociální výchovy (OSV).
- Nástroje tvorby a udržování psychosociálního bezpečí ve třídě
- Metodika přípravy a vedení lekcí SEL/OSV: Nastavování vzdělávacích cílů, specifika facilitace, reflexe jako klíčový nástroj učení pro SEL/OSV.
- Výukové metody
- Skupinová diskuze; trénink ve skupině; přednáška; domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na semináři: předvedení lekce SEL/OSV, podávání zpětné vazby na výstupy kolegů, aktivní zapojení do diskuzí. Odevzdání přípravy jedné lekce SEL/OSV (týmová práce). Metodické komentování přípravy jiné skupiny (individuální práce).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/XS510