XS510 Osobnostně sociální výchova a podpora duševního zdraví

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Matouš Bula (cvičící)
Garance
Mgr. Marek Matouš Bula
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marek Matouš Bula
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Pá 14. 3. 9:00–13:00 J4, Pá 28. 3. 9:00–13:00 J4, Pá 2. 5. 9:00–17:40 J4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/12, pouze zareg.: 2/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je připravit studující na systematickou práci s žáky v oblasti rozvoje sociálních a emočních dovedností, vytváření podpůrného školního prostředí a celkové podpory duševní pohody. Předmět bude veden workshopovou formou s důrazem na vlastní trénink studujících. V rámci předmětu bude realizováno několik teoretických setkání s praktickými ukázkami, která studující uvedou do problematiky. Následovat bude týmová příprava jednotlivých lekcí (asynchronně), která bude zakončena realizací lekcí a zpětnou vazbou.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: -identifikovat rizikové faktory a prediktory duševní pohody adolescentů;
- budovat psychosociálně bezpečné prostředí ve třídě;
- pracovat s koncepty sociálně-emočního učení (SEL) a osobnostně sociální výchovy (OSV) v souladu s RVP;
- efektivně nastavovat vzdělávací cíle v oblasti osobnostního a sociálního rozvoje;
- plánovat a vést lekce zaměřené na rozvoj kompetencí žáků;
- facilitovat lekce a vést reflexi učebního procesu.
Osnova
  • Duševní zdraví adolescentů: aktuální data z ČR a ze světa, prediktory duševního zdraví a wellbeingu. Nástroje podpory duševního zdraví a wellbeingu.
  • Role primární prevence ve středoškolkém a gymnaziálním vzdělávání. Role rozvoje kompetencí v kontextu RVP.
  • Rámec social-emotional learnig (SEL): představení konceptu, výzkumných zjištění, zahraničních i českých metodik a příklady dobré praxe. Představení rámce osobnost-sociální výchovy (OSV).
  • Nástroje tvorby a udržování psychosociálního bezpečí ve třídě
  • Metodika přípravy a vedení lekcí SEL/OSV: Nastavování vzdělávacích cílů, specifika facilitace, reflexe jako klíčový nástroj učení pro SEL/OSV.
Výukové metody
Skupinová diskuze; trénink ve skupině; přednáška; domácí příprava.
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři: předvedení lekce SEL/OSV, podávání zpětné vazby na výstupy kolegů, aktivní zapojení do diskuzí. Odevzdání přípravy jedné lekce SEL/OSV (týmová práce). Metodické komentování přípravy jiné skupiny (individuální práce).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/XS510