PřF:M8501 Didaktika matematiky 1 - Informace o předmětu
M8501 Didaktika matematiky 1
Přírodovědecká fakultajaro 2008 - akreditace
- Rozsah
- 2/2/0. 3 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc. (přednášející)
RNDr. Jiří Herman, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Pavel Šišma, Dr. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc. - Předpoklady
- M4502 Matematická analýza 3 && M6520 Algebra 2 && M4522 Geometrie 3
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PřF, B-MA)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, M-MA)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Kurz přednášek věnovaný systematickému výkladu teorie vyučování matematiky na středních školách. V jeho první části budou posouzeny některé obecné otázky, jako je význam matematického vzdělávání, specifické rysy výuky matematiky a její metodické zvláštnosti. V další části kurzu budou z didaktického pohledu posouzena jednotlivá témata středoškolské matematiky v rozsahu platných osnov tříd gymnázií se všeobecným zaměřením. Teoretický výklad logické struktury pojmů a poznatků bude doplňován četnými ukázkami řešení vzorových úloh. Pozornost bude též věnována doplňkovým formám práce učitele s talentovanými žáky.
- Osnova
- Systematický úvod do didaktiky matematiky. Význam matematického vzdělávání. Specifické rysy výuky matematiky. Problémy matematické výuky na jednotlivých typech škol z hlediska různých cílů podle zaměření školy a z hlediska různé intelektuální úrovně studentů. Kontrola a hodnocení znalostí studentů. Metody řešení matematických úloh. Didaktická příprava studentů na výklad následujících matematických témat na střední škole: Základní množinové pojmy, Úvod do matematické logiky, Důkazy, Úplná matematická indukce, Základy teorie čísel, Číselné obory, Komplexní čísla, Rovnice a nerovnice, Funkce a jejich grafy, Planimetrie a Stereometrie, Vektorová algebra, Analytická geometrie lineárních a kvadratických útvarů, Posloupnosti a řady, Základy teorie pravděpodobnosti a statistiky a jejich aplikace, Kombinatorika a teorie grafů, Základy diferenciálního a integrálního počtu.
- Literatura
- Hejný Milan a kol. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1989, 554 s.
- Cyklus učebnic: Matematika pro gymnázia. Praha: Prometheus, 1990-1995.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2008 - akreditace, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2008-akreditace/M8501