Bi8001 Pedobiologie

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012 - akreditace

Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
( Bi1030 Systém a evoluce bezobratlých || Bi2000 Systém a evoluce živočichů ) && Bi5080 Základy ekologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kursu bude student schopen: 1) popsat základní složení půdy, hlavní typy půd a principy jejich vymezování, humusové formy, principy pedogenese; 2) vyjmenovat a vysvětlit hlavní ekologické faktory působící na půdní organismy; 3) vyjmenovat a charakterizovat hlavní skupiny půdních organismů, vysvětlit různé způsoby jejich kategorizace, vysvětlit jejich význam (funkci); 4) vysvětlit vliv kvality odumřelé biomasy na její rozklad a funkci jednotlivých skupin půdních organismů při rozkladu a mineralizaci (koloběh živin); 5) vysvětlit význam a pozici půdy a půdních organismů v rámci terestrických ekosystémů, potravních řetězců a sítí, propojení mezi nadzemními a podzemními procesy; 6)charakterizovat hlavní pedobiologické metody; 7)charakterizovat terestrická prostředí/substráty mimo vlastní půdu, kde dochází k rozkladným procesům a degradativní sukcesi 8)charakterizovat společenstva v saprotrofním potravním řetězci s vazbou na rozklad dřeva, trusu a mršin.
Osnova
  • Přednáška obsahuje následující tématické celky: co je to půda: základní principy pedologie (pedogenese, hlavní půdní typy, humusové formy);
  • půda jako prostředí pro organismy;
  • rozklad odumřelé organické hmoty (dekompozice) a dekompoziční subsystém (kompartment) ekosystémů, degradační sukcese;
  • dekompozice v hlavních biomech, zvláštní vlastnosti tropických půd a důsledky pro tropické ekosystémy a zemědělství;
  • hnojení a kontaminace půd, bioremediace;
  • vliv složení zdroje (nekromasy) na procesy rozkladu;
  • vliv fyzikálně-chemického prostředí na procesy rozkladu;
  • společenstva půdních organismů (edafon): distribuce v prostoru a čase, funkce, členění půdní fauny (velikost, trofie);
  • mikrobiální složka půdy;
  • hlavní pedobiologické metody: tradiční a moderní metody výzkumu;
  • využívání mikroorganismů k zpřístupnění živin ze strany živočichů, rozklad v bachoru přežvýkavců
  • rozklad odumřelého dřeva; tlející dřevo jako životní prostředí saproxylického společenstev různých sukcesních stádií;
  • rozklad výkalů a příslušné organismy;
  • rozklad mršin a mrchožrouti.
Literatura
  • Begon, M., Harper, J. L. & Townsend, C. R. (1997): Ekologie: jedinci, populace a společenstva. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc, ISBN 80-7067-695-7.
  • Swift, M. J., Heal, O. W. & Anderson, J. M. (1979): Decomposition in Terrestrial Ecosystems (Studies in Ecology, Vol. 5), Blackwell Scientific Publications, Oxford, ISBN 0-632-00378-2.
  • Smolíková, L. (1982, 1988): Pedologie. I. Státní pedagogické nakladatelství (1. i 2. vyd.), Praha.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Předmět je vyučován formou přednášky a zakončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2025.