PřF:Bi8001 Pedobiologie - Informace o předmětu
Bi8001 Pedobiologie
Přírodovědecká fakultajaro 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Dipl. Biol. Jiří Schlaghamerský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- ( Bi1030 Fylog. a diver. bezobratlých || Bi2000 Fylog. a diver. živočichů ) && Bi5080 Základy ekologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EKB)
- Cíle předmětu
- Přednáška představuje široký úvod do půdní biologie s důrazem na živočišnou složku půdních organismů. Představuje půdu jako součást terestrických ekosystémů a životní prostředí rozmanitého společenstva organismů a to včetně úvodu do půdní klasifikace a hlavních procesů pedogeneze. Zdůrazňuje význam rozkladu a tudíž koloběh látek a zahrnuje také problematiku rozkladu dřeva, trusu a mršin a degradativní sukcesi organismů na těchto ekologických zdrojích. Jedná se o specializační předmět, který tvoří základ pro další úžeji zaměřené předměty pro studenty v navazujícím magisterském studijním programu Zoologie, kteří se specializují na studium půdních živočichů, resp. bezobratlých kromě hmyzu a pavoukovců (pokrytými přímo entomologickými a arachnologickými předměty), např. půdních kroužkovců a plžů. Jako takový tvoří také základ pro okruh otázek specializačního předmětu na úrovni magisterských státních závěrečných zkoušek (vzhledem k potřebám bakalářské práce je však přednášen již v bakalářském studijním programu).
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kursu bude student schopen: 1) popsat základní složení půdy, hlavní typy půd a principy jejich vymezování, humusové formy, principy pedogenese; 2) vyjmenovat a vysvětlit hlavní ekologické faktory působící na půdní organismy; 3) vyjmenovat a charakterizovat hlavní skupiny půdních organismů, vysvětlit různé způsoby jejich kategorizace, vysvětlit jejich význam (funkci); 4) vysvětlit vliv kvality odumřelé biomasy na její rozklad a funkci jednotlivých skupin půdních organismů při rozkladu a mineralizaci (koloběh živin); 5) vysvětlit význam a pozici půdy a půdních organismů v rámci terestrických ekosystémů, potravních řetězců a sítí, propojení mezi nadzemními a podzemními procesy; 6)charakterizovat hlavní pedobiologické metody; 7)charakterizovat terestrická prostředí/substráty mimo vlastní půdu, kde dochází k rozkladným procesům a degradativní sukcesi 8)charakterizovat společenstva v saprotrofním potravním řetězci s vazbou na rozklad dřeva, trusu a mršin.
- Osnova
- Přednáška obsahuje následující tématické celky: co je to půda: základní principy pedologie (pedogenese, hlavní půdní typy, humusové formy);
- půda jako prostředí pro organismy;
- rozklad odumřelé organické hmoty (dekompozice) a dekompoziční subsystém (kompartment) ekosystémů, degradační sukcese;
- dekompozice v hlavních biomech, zvláštní vlastnosti tropických půd a důsledky pro tropické ekosystémy a zemědělství;
- hnojení a kontaminace půd, bioremediace;
- vliv složení zdroje (nekromasy) na procesy rozkladu;
- vliv fyzikálně-chemického prostředí na procesy rozkladu;
- společenstva půdních organismů (edafon): distribuce v prostoru a čase, funkce, členění půdní fauny (velikost, trofie);
- mikrobiální složka půdy;
- hlavní pedobiologické metody: tradiční a moderní metody výzkumu;
- využívání mikroorganismů k zpřístupnění živin ze strany živočichů, rozklad v bachoru přežvýkavců
- rozklad odumřelého dřeva; tlející dřevo jako životní prostředí saproxylického společenstev různých sukcesních stádií;
- rozklad výkalů a příslušné organismy;
- rozklad mršin a mrchožrouti.
- Literatura
- Smolíková, L. (1982, 1988): Pedologie. I. Státní pedagogické nakladatelství (1. i 2. vyd.), Praha.
- Swift, M. J., Heal, O. W. & Anderson, J. M. (1979): Decomposition in Terrestrial Ecosystems (Studies in Ecology, Vol. 5), Blackwell Scientific Publications, Oxford, ISBN 0-632-00378-2.
- Begon, M., Harper, J. L. & Townsend, C. R. (1997): Ekologie: jedinci, populace a společenstva. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc, ISBN 80-7067-695-7.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Předmět je vyučován formou přednášky a zakončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: jaro lichých let (2021, ...).
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2023/Bi8001