PřF:XS052 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
XS052 Pedagogická komunikace
Přírodovědecká fakultajaro 2012 - akreditace
Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozpoznat klíčové aspekty komunikace obecně a jejich vliv na vytváření příznivého psychosociálního klimatu ve školní třídě - porozumět významu interakcí v komunikaci a věnovat jim větší pozornost při komunikaci vlastní - získat přehled o základních vzorcích a prvcích úspěšné pozitivní komunikace - uvědomit si důležité podmínky efektivní výuky ve škole, docenit význam sdílení v bezpečném prostoru - porozumět provázanosti souvislostí komunikace, interakce a organizace ve výuce a jejich vlivu na motivaci žáků ke spolupracujícímu chování
- Osnova
- Význam komunikace v životě a ve škole. Provázanost komunikace a mezilidských vztahů. Záměrné vytváření příznivého psychosociálního klimatu ve škole. Základní podmínky efektivní výuky. Komunikace jako nástroj učitele k organizaci, vedení a řízení dění ve třídě. Podpora aktivního zapojení žáků do výuky. Péče o vztahy ve třídě. Rozvíjení komunikace a spolupráce mezi žáky navzájem. Specifika komunikace v pedagogické situaci. Významné faktory ovlivňující komunikaci ve škole. Základní principy dobré komunikace. Prvky a vzorce úspěšné pozitivní komunikace. Iniciativa a příjem, věnování pozornosti, naladění, pojmenování, podpora vzniku interakcí mezi žáky a jejich usměrňování učitelem, dialog, diskuse, řešení konfliktů, naladěné vedení a řízení třídy
- Literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 48 s. ISBN 8090187382. info
- KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 8090187374. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- Efektivní učení ve škole. Edited by Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 142 s. ISBN 8071785563. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou semináře s důrazem na aktuální výchovné jevy a náročné pedagogické situace - teoretická příprava formou semináře s důrazem na rozvíjení kompetencí budoucího pedagoga a žáka
- Metody hodnocení
- Zápočet - pravidelné a včasné psaní reflexí writing na každé seminární setkání, které student bude vkládat do interaktivní osnovy v elektronické podobě dle pokynů vyučující, plnění domácích úkolů - vyplnění videoodpovědníků jako příprava na seminární setkání.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2012 - akreditace, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2012-akreditace/XS052