XS052 Pedagogická komunikace

Přírodovědecká fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Dana Šmerdová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XS052/01: každé liché pondělí 10:00–11:50 G2,02003, D. Šmerdová
XS052/02: každé liché pondělí 16:00–17:50 G2,02003, D. Šmerdová
XS052/03: každé sudé pondělí 10:00–11:50 G2,02003, D. Šmerdová
XS052/04: každé sudé pondělí 16:00–17:50 G2,02003, D. Šmerdová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz praktickým způsobem uvede studenty do problematiky komunikace v pedagogické situaci. Seznámí studenty s vybranými tématy v souvislosti komunikace ve škole a poukáže na jejich úzkou provázanost a významné souvislosti. Je zaměřen na nácvik základních prezentačních schopností, rozvoj dovednosti poskytovat vyváženou a konkrétní zpětnou vazbu mezi studenty navzájem a také si ji od ostatních umět efektivně vyžádat, dále prohlubovat a cíleně zaměřovat svoji schopnost reflexe a sebereflexe, vést dialog, diskusi. Učí studenty uvědomovat si význam sdílení v podnětném a bezpečném prostředí pro efektivní motivaci a spolupráci. Kultivuje jejich schopnost vědomě vytvářet příznivé psychosociální klima jako nezbytnou podmínku budoucí vlastní kvalitní výuky ve školních třídách.
Osnova
  • Komunikace, její význam v životě člověka obecně a její důležitost ve škole.
  • Komunikace jako nastroj učitele pro aktivní zapojení žáků do výuky a podporu jejich motivace ke spolupracujícímu chování.
  • Obsahová a vztahová rovina komunikace - verbální a neverbální.
  • Příznivé psychosociální klima – péče o vztahy ve třídě a motivace ke vzájemné spolupráci jako prevence šikany.
  • Podmínky motivace žáků k efektivní spolupráci – smysluplnost a bezpečí.
  • Komunikace jako prostředek pro realizaci učitelovy organizace a řízení výuky.
  • Problematika kázně a respektu. Podpora spolupráce žáků ve dvojicích a skupinách.
  • Hodnocení a zpětná vazba.
  • Komunikace, emoce a řešení konfliktů. Základní lidské potřeby.
  • Stres a prevence vyhoření.
  • Faktory výrazně ovlivňující komunikaci:
  • Čas a stres, plánování, příprava na hodinu a dobrá organizace, reálné a dosažitelné cíle.
  • Osobnost učitele, rozdílnost žáků.
  • Prostor a uspořádání v něm. Počet účastníků v komunikaci, velikost skupin.
  • Srozumitelnost jazyka, návaznost na dosažené znalosti a zkušenosti žáků, přiměřenost obsahu a formy výuky k věku a úrovni žáků.
  • Principy a vzorce dobré komunikace. Věnování pozornosti a naladěné vedení. Videotrénink interakcí (stručné seznámení s metodou VTI).
Literatura
  • SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
Metody hodnocení
Typ výuky: diskuse v hodině, domácí úkoly Typ ukončení: prezentace výsledků, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2012, podzim 2011 - akreditace, jaro 2012 - akreditace, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.