PřF:XS052 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
XS052 Pedagogická komunikace
Přírodovědecká fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Dana Šmerdová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XS052/01: každé liché pondělí 10:00–11:50 G2,02003, D. Šmerdová
XS052/02: každé liché pondělí 16:00–17:50 G2,02003, D. Šmerdová
XS052/03: každé sudé pondělí 10:00–11:50 G2,02003, D. Šmerdová
XS052/04: každé sudé pondělí 16:00–17:50 G2,02003, D. Šmerdová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Kurz praktickým způsobem uvede studenty do problematiky komunikace v pedagogické situaci. Seznámí studenty s vybranými tématy v souvislosti komunikace ve škole a poukáže na jejich úzkou provázanost a významné souvislosti. Je zaměřen na nácvik základních prezentačních schopností, rozvoj dovednosti poskytovat vyváženou a konkrétní zpětnou vazbu mezi studenty navzájem a také si ji od ostatních umět efektivně vyžádat, dále prohlubovat a cíleně zaměřovat svoji schopnost reflexe a sebereflexe, vést dialog, diskusi. Učí studenty uvědomovat si význam sdílení v podnětném a bezpečném prostředí pro efektivní motivaci a spolupráci. Kultivuje jejich schopnost vědomě vytvářet příznivé psychosociální klima jako nezbytnou podmínku budoucí vlastní kvalitní výuky ve školních třídách.
- Osnova
- Komunikace, její význam v životě člověka obecně a její důležitost ve škole.
- Komunikace jako nastroj učitele pro aktivní zapojení žáků do výuky a podporu jejich motivace ke spolupracujícímu chování.
- Obsahová a vztahová rovina komunikace - verbální a neverbální.
- Příznivé psychosociální klima – péče o vztahy ve třídě a motivace ke vzájemné spolupráci jako prevence šikany.
- Podmínky motivace žáků k efektivní spolupráci – smysluplnost a bezpečí.
- Komunikace jako prostředek pro realizaci učitelovy organizace a řízení výuky.
- Problematika kázně a respektu. Podpora spolupráce žáků ve dvojicích a skupinách.
- Hodnocení a zpětná vazba.
- Komunikace, emoce a řešení konfliktů. Základní lidské potřeby.
- Stres a prevence vyhoření.
- Faktory výrazně ovlivňující komunikaci:
- Čas a stres, plánování, příprava na hodinu a dobrá organizace, reálné a dosažitelné cíle.
- Osobnost učitele, rozdílnost žáků.
- Prostor a uspořádání v něm. Počet účastníků v komunikaci, velikost skupin.
- Srozumitelnost jazyka, návaznost na dosažené znalosti a zkušenosti žáků, přiměřenost obsahu a formy výuky k věku a úrovni žáků.
- Principy a vzorce dobré komunikace. Věnování pozornosti a naladěné vedení. Videotrénink interakcí (stručné seznámení s metodou VTI).
- Literatura
- SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- SVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995, 173 s. ISBN 80-7041-301-8. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: diskuse v hodině, domácí úkoly Typ ukončení: prezentace výsledků, zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2008/XS052