XS120 Analyticko-didaktické praktikum

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012 - akreditace

Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
0/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jaromír Hališka (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Didaktickou analýzou ukázek vyučovacích jednotek nebo vybraných jejich částí, zprostředkovaných pomocí záběrů videokamery z klinických škol, a podrobnou metodickou analýzou konkrétních příkladů z praxe formou praktických cvičení vést kandidáty učitelství matematiky a přírodovědných předmětů
1. k racionálnímu chápání a osvojování žádoucích vědeckých poznatků z psychodidaktiky aj. vybraných vědních disciplin jako základu tvorby vytypovaných profesních (klíčových) kompetencí učitele SŠ a
2. ke způsobům jejich používání v praxi.
Osnova
  • Na videoukázkách výuky, pořízených na klinických školách (prezentovaných vcelku i po částech ) budou studenti
  • - vyhledávat a hodnotit výskyt předem vytypovaných pedagogickopsychologických jevů (zadá předem vyučující)
  • - samostatně vyhledávat podle vlastního uvážení výskyt těch jevů, které je svou účinností či naopak neúčinností zaujaly, zdůvodňovat svůj názor
  • - analyzovat, jak(é) učitel vytvářel podmínky pro existenci žádoucích pedagogicko-psychologických jevů (viz přílohy Záznam, Klíčové kompetence)
  • - hlouběji poznávat a analyzovat konkrétní edukační situace, pokoušet se o zobecňování pro praktický transfer do možných nově vzniklých situací
  • Dále budou studenti v konfrontaci s videoukázkami vedeni k umění řešit v budoucí praxi didaktické problémy, jako je např.:
  • 1) stanovení cílů výuky -kognitivních (vzdělávacích – co a jak se má žák naučit)
  • -afektivních (postojových) - jak lze ovlivnit postoje žáků, jejich hodnotovou orientaci, prožitek úspěchu apod.)
  • -psychomotorických (výcvikových – které psychomotorické dovednosti může žák získat, např. práce s přístrojem, aj.)
  • 2) kontrola jejich dosahování (způsobů ověřování splnění cílů), a stanovování závěrů z toho vyplývajících pro další práci s žáky
  • 3) vyvolání zájmu o učivo, motivace, udržení pozornosti během výuky
  • 4) vytváření správného vztahu učitel – žák, tvorby třídního klimatu
  • 5) správného využití pomůcek
  • 6) efektivní použití vybraných didaktických principů
  • 7) aktivního zapojení žáků do výuky
  • 8) smysluplné používání povzbuzení, odměn a trestů aj.
  • Praktikum bude dále zaměřeno na výcvik a tvorbu těch profesních dovedností, pro něž nejsou, podle dříve provedených průzkumů, dostatečně v průběhu studia na VŠ dosud připravováni. Jsou to zejména, vedle výše uvedených, následující činnosti:
  • - cílevědomá volba vyučovacích metod a forem, jejich efektivní realizace
  • - správné využití způsobů transmisivní a konstruktivní výuky, jejich účelná kombinace
  • - diagnostikování průběhu a výsledků edukačního procesu
  • - vedení žáků k efektivnímu učení z textu a učení praxí
  • - uplatnění individuálního přístupu k žákům, rozvoj samostatnosti, kooperace, kreativity
  • - umění pedagogické komunikace
  • - reakce učitele na neočekávaný vývoj výuky a chování žáků
  • - způsoby a možnosti vyhledávání talentů, práce s nimi
  • - spojování obsahu výuky s praxí (životem) aj.(viz Záznam)
Literatura
  • Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál 1997
  • Šimoník, O.: Úvod do školní didaktiky, Brno, MSD 2003
  • Skalková, J.: Obecná didaktika, Praha,GRADA,2007
  • Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele, Praha, Portál 1996
  • Filová, H. et al.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky, Brno, MU 2004
  • Petty, G.: Moderní vyučování, Praha, Portál 1996
  • Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele, Praha, GRADA 2007
  • Maňák, J. Švec, V.: Výukové metody, Brno, Paido 2003
  • Kalhous, Z., Obst, O.: Školní didaktika, Praha, Portál 2002
  • Hališka, J.: K některým problémům vzdělávání a výchovy žáků ZŠ a SŠ, Praha, NIDV 2007
Výukové metody
Střídání hromadného způsobu práce (analýza shlédnutých ukázek – záběrů z výuky, diskuze), s prací ve skupinách (názory, návrhy na řešení).
Metody hodnocení
Studium je ukončeno zápočtem. Pro jeho získání je nutné splnit tyto podmínky:minimálně 80% účast v seminářích, aktivní účast při didaktické analýze vyučovacích hodin (skutečných a virtuálních), odevzdání zpracovaného Záznamu o výskytu a kvalitativní analýze pedagogicko-psychologických jevů v analyzovaných vyučovacích hodinách.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.