PřF:XS120 Analyticko-did. praktikum - Informace o předmětu
XS120 Analyticko-didaktické praktikum
Přírodovědecká fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Kateřina Dvořáková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XS120/01: Út 16:00–17:50 M4,01024
- Předpoklady
- XS060 Obecná a alternat. didaktika
Určeno studentům učitelství Přírodovědecké fakulty MU vykonávajícím pedagogickou praxi a dalším zájemcům, kteří absolvovali předmět Obecná a altrenativní didaktika. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Cíle předmětu
- Didaktickou analýzou ukázek vyučovacích jednotek nebo vybraných jejich částí, zprostředkovaných pomocí záběrů videokamery z klinických škol, a podrobnou metodickou analýzou konkrétních příkladů z praxe formou praktických cvičení vést kandidáty učitelství matematiky a přírodovědných předmětů
1. k racionálnímu chápání a osvojování žádoucích vědeckých poznatků z psychodidaktiky aj. vybraných vědních disciplin jako základu tvorby vytypovaných profesních (klíčových) kompetencí učitele SŠ a
2. ke způsobům jejich používání v praxi. - Osnova
- Na videoukázkách výuky, pořízených na klinických školách (prezentovaných vcelku i po částech ) budou studenti
- - vyhledávat a hodnotit výskyt předem vytypovaných pedagogickopsychologických jevů (zadá předem vyučující)
- - samostatně vyhledávat podle vlastního uvážení výskyt těch jevů, které je svou účinností či naopak neúčinností zaujaly, zdůvodňovat svůj názor
- - analyzovat, jak(é) učitel vytvářel podmínky pro existenci žádoucích pedagogicko-psychologických jevů (viz přílohy Záznam, Klíčové kompetence)
- - hlouběji poznávat a analyzovat konkrétní edukační situace, pokoušet se o zobecňování pro praktický transfer do možných nově vzniklých situací
- Dále budou studenti v konfrontaci s videoukázkami vedeni k umění řešit v budoucí praxi didaktické problémy, jako je např.:
- 1) stanovení cílů výuky -kognitivních (vzdělávacích – co a jak se má žák naučit)
- -afektivních (postojových) - jak lze ovlivnit postoje žáků, jejich hodnotovou orientaci, prožitek úspěchu apod.)
- -psychomotorických (výcvikových – které psychomotorické dovednosti může žák získat, např. práce s přístrojem, aj.)
- 2) kontrola jejich dosahování (způsobů ověřování splnění cílů), a stanovování závěrů z toho vyplývajících pro další práci s žáky
- 3) vyvolání zájmu o učivo, motivace, udržení pozornosti během výuky
- 4) vytváření správného vztahu učitel – žák, tvorby třídního klimatu
- 5) správného využití pomůcek
- 6) efektivní použití vybraných didaktických principů
- 7) aktivního zapojení žáků do výuky
- 8) smysluplné používání povzbuzení, odměn a trestů aj.
- Praktikum bude dále zaměřeno na výcvik a tvorbu těch profesních dovedností, pro něž nejsou, podle dříve provedených průzkumů, dostatečně v průběhu studia na VŠ dosud připravováni. Jsou to zejména, vedle výše uvedených, následující činnosti:
- - cílevědomá volba vyučovacích metod a forem, jejich efektivní realizace
- - správné využití způsobů transmisivní a konstruktivní výuky, jejich účelná kombinace
- - diagnostikování průběhu a výsledků edukačního procesu
- - vedení žáků k efektivnímu učení z textu a učení praxí
- - uplatnění individuálního přístupu k žákům, rozvoj samostatnosti, kooperace, kreativity
- - umění pedagogické komunikace
- - reakce učitele na neočekávaný vývoj výuky a chování žáků
- - způsoby a možnosti vyhledávání talentů, práce s nimi
- - spojování obsahu výuky s praxí (životem) aj.(viz Záznam)
- Literatura
- KOMENSKÝ, Jan Amos. Didaktika analytická (Přít.) : Informatorium školy mateřské ; Rozprava k Vratislavským ; Didaktika analytická. info
- Didaktika velká (Variant.) : Jana Amosa Komenského Didaktika velká : Jana Amosa Komenského Didaktika velká a. info
- ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
- Psychodidaktika procesuálnej výtvarnej výchovy. Illustrated by Miloš Štofko. Vydanie prvé. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2010, 383 stran. ISBN 9788022411103. info
- HALIŠKA, Jaromír. Modernizační snahy a práce učitele. 1970, 150 s. info
- HALIŠKA, Jaromír. Modernizace vyučovacích metod. Edited by Lubomír Mojžíšek. 1968, 133 s. info
- Výukové metody
- Střídání hromadného způsobu práce (analýza shlédnutých ukázek – záběrů z výuky, diskuze), s prací ve skupinách (názory, návrhy na řešení).
- Metody hodnocení
- Docházka do semináře je povinná. K ověření znalostí slouží závěrečná týmová práce. Seminář je ukončen zápočtem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2015/XS120