PřF:F2712 Matematika 2 - Informace o předmětu
F2712 Matematika 2
Přírodovědecká fakultajaro 2016
- Rozsah
- 4/3/0. 5 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Musilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Benáček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Pazderka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Čech, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.
Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavla Musilová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav teoretické fyziky a astrofyziky – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 12:00–13:50 F1 6/1014, Út 10:00–11:50 F1 6/1014
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
F2712/02: Út 13:00–15:50 F2 6/2012, J. Benáček - Předpoklady
- Středoškolská matematika, problematika předmětu Matematika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná fyzika (program PřF, B-AF, směr Astrofyzika)
- Aplikovaná fyzika (program PřF, B-AF, směr Lékařská fyzika)
- Biofyzika (program PřF, B-FY)
- Cíle předmětu
- Předmět je pokračováním Matematiky I, spolu s níž tvoří úvod do základů matematické analýzy, lineární algebry a teorie pravděpodobnosti. Je určen studentům bakalářských nefyzikálních a profesních fyzikálních programů. Jeho cílem je naučit studenty používat matematické postupy běžné v přírodních vědách, nikoli však jako pouhé rutinní procedury, ale s pochopením jejich podstaty. Výklad problematiky je založen spíše na názorném zavádění pojmů motivovaném potřebou konkrétního výpočetního aparátu přírodních věd (fyziky, chemie, biologie, věd o Zemi), popř. i geometrie, a na intuitivně pochopitelném vysvětlení vlastností těchto pojmů, než na tradičním schématu definice - věta --důkaz. Matematická tvrzení jsou však vždy formulována korektně, s uvedením potřebných předpokladů a pro názornost i protipříkladů. Pozornost je věnována rozvíjení znalostí a obecnějším vlastnostem pojmů, bez kterých se studium žádné přírodní vědy nemůže obejít: pojem funkce a základní pojmy lineární algebry. Student programů a oborů, kde je matematika přímo součástí vědní discipliny samotné, mohou předmět chápat jako průpravu pro absolvování nezbytných teoretických matematických disciplin.
- Osnova
- 4.Lineární algebra podruhé
- 4.1 Vektorové prostory (1. týden)
- * grupa, okruh, pole
- * vektorový prostor konečné dimenze: axiomy, lineární závislost a nezávislost, báze, příklady -- matice jako vektory
- * reprezentace vektorů v bázích
- * vektorové podprostory, součet a průnik podprostorů, doplňky podprostorů, dimenze a báze podprostorů
- 4.2 Lineární zobrazení vektorových prostorů (2. týden)
- * definice lineárního zobrazení, příklady lineárních zobrazení
- * reprezentace lineárních zobrazení v bázích
- * jádro a obraz lineárního zobrazení
- * projekce
- 5. Souřadnicové systémy
- 5.1 Kartézská soustava souřadnic z jiného pohledu (3. týden)
- * kartézské souřadnice v R2 a R3
- * souřadnicové přímky a roviny
- * elementární plocha a objem
- 5.2 Křivočaré soustavy souřadnic (3. a 4. týden)
- * parciální derivace
- * polární a válcové souřadnice, jejich souřadnicové křivky a plochy, elementární plocha a objem
- * kulové souřadnice, souřadnicové křivky a plochy, elementární plocha a objem
- * obecné křivočaré souřadnice, jejich souřadnicové křivky a plochy, elementární plocha a objem
- 6.Lineární algebra naposledy
- 6.1 Skalární součin (5. a 6. týden)
- * skalární součin
- * ortonormální báze
- * ortogonální projekce, metoda nejmenších čtverců z pohledu algebry
- 6.2 Problém vlastních hodnot (7. a 8. týden)
- * vlastní vektory a vlastní hodnoty lineárních operátorů, diagonalizace, spektrum
- * ortogonální a symetrické operátory a jejich diagonální tvar
- * lineární operátory a tenzorové veličiny
- * linearita v technických aplikacích
- 7.Obyčejné diferenciální rovnice
- 7.1 Rovnice prvního řádu (9. týden)
- * rovnice se separovanými proměnnými, zákon rozpadu jader, pohlcování rtg záření v látce, řešení rovnic
- * linearita a exponenciální zákony
- * lineární rovnice
- 7.2 Lineární rovnice druhého (i vyššího) řádu (9. a 10. týden)
- * homogenní lineární rovnice s konstantními koeficienty
- * nehomogenní lineární rovnice, řešení metodou variace konstant
- * pohybové rovnice jednoduchých soustav, kmity
- 7.3 Soustavy lineárních diferenciálních rovnic (11. týden)
- * soustavu rovnic libovolného řádu lze převést na soustavu prvního řádu
- * soustavy rovnic prvního řádu
- * soustavy rovnic druhého řádu: kmity soustav s více objekty, příklady z nefyzikálních disciplin
- 8.Zmínka o funkcích více proměnných
- 8.1 Funkce a jejich grafy (12. týden)
- * funkce dvou a tří proměnných
- * grafy funkcí dvou proměnných, kvadratické plochy
- * parciální derivace, řetězové pravidlo pro derivování složených funkcí
- * úplný diferenciál -- zase linearita
- * gradient
- 8.2 Diferenciální operátory (13. týden)
- * vektorové funkce více proměnných, integrální čáry vektorových polí
- * divergence a rotace vektorového pole, operátor nabla a Laplaceův operátor
- Literatura
- povinná literatura
- MUSILOVÁ, Jana a Pavla MUSILOVÁ. Matematika II pro porozumění i praxi. první. Brno: VUTIUM (Vysoké učení technické v Brně), 2012, 697 s. ISBN 978-80-214-4071-5. info
- doporučená literatura
- KVASNICA, Jozef. Matematický aparát fyziky. Vyd. 2., opr. Praha: Academia, 1997, 383 s. ISBN 8020000887. info
- MUSILOVÁ, Jana a Pavla MUSILOVÁ. Matematika pro porozumění i praxi I. Vydání druhé, doplněné. Brno: VUTIUM, VUT Brno, 2009, 339 s. Vysokoškolské učebnice. ISBN 978-80-214-3631-2. info
- Výukové metody
- Přednáška: teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady
Cvičení: teoretické cvičení zaměřené na procvičení základních pojmů a tvrzení, samostatné řešení úloh, včetně úloh komplexnějšího charakteru,domácí úlohy, testy - Metody hodnocení
- Výuka: přednáška a cvičení
Zkouška: písemná (příkady a test) a ústní - Informace učitele
- Podrobné informace na http://www.physics.muni.cz/~pavla/teaching.php Požadavky postupu ke zkoušce: (1) účast ve cvičení (neúčast v každém cvičení lze nahradit vyřešením a odevzdáním příkladů stanovených cvičícím učitelem), (2) získání nejméně 50 procent dosažitelných bodů z písemek, (3) odevzdání průběžně zadávaných domácích úkolů dle pokynů cvičícího učitele. Požadavky postupu ke zkoušce pro kombinovanou formu: (1) odevzdání náhradních příkladů za neúčast ve cvičení, (2) získání nejméně 50 procent dosažitelných bodů ze zápočtové písemky (pokud cvičící nestanoví jeste jiný termín, je možné psát zápočtovou vždy v řádných termínech zkoušky).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2016/F2712