PřF:XS490 Did. env. výchovy - Informace o předmětu
XS490 Didaktika environmentální výchovy
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Mgr. Jiří Vorlíček (zástupce)
- Garance
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- každý lichý pátek 10:00–13:50 Z6,02006
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti poznají metody, které aktivizující formou vedou žáky k poznávání témat environmentálního vzdělávání a výchovy. Studenti poznají směry EV v ČR a ve světě, kurikulární dokumenty a relevantní zdroje pro EV. Studenti porovnají vzdělávací metody, programy a projekty podporující environmentální gramotnost žáků a studentů. Studenti se aktivně zapojí a sdílí své poznatky a zkušenosti z aplikace metod a témat ve své praxi. Studenti se setkají s lidmi z praxe, kteří realizují EV pro různé cílové skupiny (žáky, studenty, dospělé, veřejnost) a nabídnou studentům ověřené inspirující činnosti a metody při EV.
- Výstupy z učení
- Studen bude po absolvování předmětu schopen: - popsat věkové a vývojové aspekty v EV - znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV - porovnat metody a programy, nabízené jako komplexní produkt pro EV - rozlišit úrovně environmentální gramotnosti - poznají relevantní zdroje pro EV - orientovat se v DOV EV - definovat současné trendy v environmentálním vzdělávání - se orientovat v přístupech k učení některých vybraných témat (např. jak lze učit o globálních změnách klimatu atp.)
- Osnova
- - různá pojetí a směry EVVO, environmentální organizace a sítě - cíle a prostředky environmentální výchovy, aktuální právní zakotvení EVVO v ČR, role školního koordinátora EVVO, metodický pokyn k zajištění EVVO na školách - základní terminologie ekologie a EV - aspekty vývojové psychologie v EV, potřeba přímého kontaktu dětí s přírodou - didaktická doporučení pro environmentální vzdělávání, klíčové kompetence (průřezové témata EV v RVP pro střední školy, doporučené očekávané výstupy, cíle a indikátory EVVO, učebnice ekologie a ekologické výchovy, informační zdroje a pomůcky) - ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce (např. RWCT a model E-U-R) - místně zakotvené učení, učení v reálném světe (badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení venku, atp.) - metody a metodické přístup v EV ve školách (Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Acitve citizens, atd.)
- Výukové metody
- diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, individuální výstupy, práce s textem, stínování, zkušenostní učení
- Metody hodnocení
- Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/XS490