PřF:XS490 Did. env. výchovy - Informace o předmětu
XS490 Didaktika environmentální výchovy
Přírodovědecká fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Mgr. Jiří Vorlíček (zástupce)
- Garance
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- každý lichý pátek 10:00–13:50 Z6,02006
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student se seznámí se směry EV v ČR a ve světě, kurikulárními dokumenty a relevantními zdroji pro EV. Student se orientuje v RVP G v souvislosti s EV okruhy a podrobně se seznámí s Doporučenými očekávanými výstupy průřezového tématu EV pro gymnázia. Student se orientuje v klíčových tématech DOV EV a jejich očekávaných výstupech. Student se seznámí s metodami, které mohou vést žáky aktivizující formou k očekávaným výstupům EV Student porovnává vzdělávací metody, programy a projekty podporující environmentální gramotnost žáků a studentů. Student kriticky hodnotí získané zkušenosti a poznatky o metodách a formách výuky a přemýšlí o jejich účelném využité v praxi. Student se aktivně zapojuje a sdílí své názory, postřehy a zkušenosti. Student aplikuje získané znalosti a dovednosti v oblasti EV.
- Výstupy z učení
- Studen bude po absolvování předmětu schopen: popsat věkové a vývojové aspekty v EV znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV porovnat a kriticky hodnotit metody a metodické postupy využívané v EV orientovat se v DOV EV a navrhnout vhodné metody pro dosažení očekávaných výstupů v jednotlivých klíčových aktivitách DOV EV definovat současná významná environmentální témata a popsat trendy v environmentálním vzdělávání se orientovat v přístupech k učení vybraných environmetálních témat (např. jak učit o globální změně klimatu atp.)
- Osnova
- - různá pojetí a směry EVVO, environmentální organizace a sítě - cíle a prostředky environmentální výchovy, aktuální právní zakotvení EVVO v ČR, role školního koordinátora EVVO, metodický pokyn k zajištění EVVO na školách - základní terminologie ekologie a EV - aspekty vývojové psychologie v EV, potřeba přímého kontaktu dětí s přírodou - didaktická doporučení pro environmentální vzdělávání, klíčové kompetence (průřezové témata EV v RVP pro střední školy, doporučené očekávané výstupy, cíle a indikátory EVVO, učebnice ekologie a ekologické výchovy, informační zdroje a pomůcky) - ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce (např. RWCT a model E-U-R) - místně zakotvené učení, učení v reálném světe (badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení venku, atp.) - metody a metodické přístup v EV ve školách (Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Acitve citizens, atd.)
- Výukové metody
- diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, individuální výstupy, práce s textem, stínování, zkušenostní učení
- Metody hodnocení
- Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2022/XS490