C7650 Školní pokusy 1

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/4. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Václav Kubát, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Valerie Richterová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Patrik Pospíšil (cvičící)
RNDr. Erik Kalla (cvičící)
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
C7650/01: Po 19. 2. až Ne 26. 5. Čt 16:00–19:50 C10/109, V. Kubát, P. Pospíšil
C7650/02: Po 19. 2. až Ne 26. 5. Pá 13:00–16:50 C10/109, E. Kalla, V. Richterová
Předpoklady
C7655 Praktikum středoškolské chemie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen volit vhodné pokusy pro doplnění výuky obecné a anorganické chemie a zvládne správné didaktické postupy při jejich provádění.

Organická část kurzu procvičuje jednoduché pokusy z organické a bioorganické chemie využitelné pro vyučování chemii na středních školách. Při provádění pokusů je prohlubována vhodná metodika, respektive didaktická metoda a správná laboratorní praxe.

Student se seznámí s badatelsky orientovanou výukou po teoretické i praktické stránce. Následně ji bude schopen aktivně využívat při své výuce a ideálně i sám vytvářet nové badatelské úlohy.
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu: má přehled o demonstračních experimentech z obecné, anorganické, organické chemie i biochemie, které jsou využitelné v podmínkách střední školy; dovede zvolit k tématu výuky vhodný experiment; umí experiment demonstrovat včetně výkladu, zná oborové i mezipředmětové souvislosti; umí aplikovat badatelsky orientovanou výuku v praxi; dbá na bezpečnost práce při výuce chemie.
Osnova
  • 1. Kovy
  • 2. Prvky 15. skupiny
  • 3. Prvky 16. skupiny
  • 4. Prvky 17. skupiny
  • 5. Uhlovodíky
  • 6. Karboxylové kyseliny a jejich deriváty
  • 7. Přírodní látky - sacharidy
  • 8. Badatelsky orientovaná výuka (BOV)
  • 9. Výstupy studentů
Literatura
  • ČTRNÁCTOVÁ, Hana. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Vyd. 1. Praha: Prospektrum, 2000, 295 s. ISBN 80-7175-071-9. info
  • SOLÁROVÁ, Marie. Chemické pokusy pro základní a střední školu. Brno: Paido, 1996, 95 s. ISBN 8085931257. info
  • BÁRTA, Milan. Jak (ne)vyhodit školu do povětří. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2004, 96 s. ISBN 80-86285-99-5. info
Výukové metody
Laboratorní cvičení, badatelsky orientovaná výuka, diskuse, reflexe.
Metody hodnocení
Studenti jsou průběžně ústně zkoušeni z probírané tématiky. Ve vybraných cvičeních předvádějí pro celou skupinu pokus, který doprovázejí výkladem. Na závěr mají samostatný výstup. Kurz je ukončen zápočtem, který se skládá z teoretické a praktické části.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 1999, podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.