M9504 Výběrový seminář z didaktiky matematiky 1

Přírodovědecká fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Kateřina Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
M9504/01: St 10:00–11:50 M4,01024
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah a rozsah výuky matematiky na střední škole. Školská soustava v ČR. Rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program. Vyučovací zásady ve výuce matematiky. Metody výuky matematiky. Vyučovací formy ve výuce matematiky. Učebnice a další literatura související s matematikou na střední škole. Náslech na střední škole. Matematické programy, jejich výběr a užití. Pracovní listy, e-learning. Na konci kurzu bude student schopen: orientovat se v současné struktuře školství v ČR; připravit vyučovací hodinu; učit zábavně a s dobrým nápadem; vybrat vhodné pomůcky, vybrat a používat matematické programy, připravit pracovní list, hru.
Osnova
  • 1. Obsah a rozsah výuky matematiky na střední škole (učební osnovy, tématické plány)
  • 2. Vzdělávací systém České republiky.
  • 3. Rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program.
  • 4. Didaktika matematiky (metody a formy výuky matematiky)
  • 5. Práce s učebnicí, pracovním listem.
  • 6. Projektové vyučování. Didaktická hra.
  • 7. Matematické programy (Cabri, Derive, Maple).
  • 8. Příprava na hodinu.
  • 9. Pomůcky pro výuku matematiky.
  • 10. Prověřování vědomostí.
  • 11. E-learning.
  • 12. Náslech na střední škole.
Literatura
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Střední odborná učiliště. První. Praha: Prometheus, 2006, 60 s. ISBN 80-7196-324-0. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky. Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2004, roč. 12, č. 1, s. 7-10. ISSN 1214-4681. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 108 s. Standardy. ISBN 80-7196-294-5. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Recenze knihy. Hejný,M., Kuřina F.: Dítě, škola a matematika. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. Praha: JČMF, 2002, roč. 47, č. 1, s. 67-68. ISSN 0032-2423. info
  • FUCHS, Eduard a Dag HRUBÝ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Prah: Prometheus, 2000, 152 s. ISBN 80-7196-169-8. info
  • FUCHS, Eduard a Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 147 s. ISBN 80-7196-095-0. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Metody hodnocení
přednáška s diskusí. Přítomnost na výuce je povinná. Pro získání zápočtu je nutno vypracovat seminární práci.
Navazující předměty
Informace učitele
http://didaktika.tym.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011 - akreditace.