PřF:Bi9661 Vybrané probl. z ekologie - Informace o předmětu
Bi9661 Vybrané problémy z ekologie
Přírodovědecká fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Pavel Šamonil, Ph.D. (přednášející), prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V předmětu Vybrané problémy z ekologie získá student poznatky z oborů a ucelených širších témat, která se nepřednášejí v běžné výuce na Masarykově univerzitě. Kurz přednášejí většinou blokovou formou zvaní externí přednášející o svém výzkumu. Každý semestr je zván jiný přednášející. Smyslem není probírání ucelené látky z nějakého předmětu, ale spíše definování vědeckých problémů ve zvoleném užším tématu, diskuse o metodických postupech vedoucích k řešení těchto problémů a prezentace výsledků konkrétních projektů. Předmět je vhodný zejména pro studenty magisterského studijního oboru Systematická biologie a ekologie, doktorských studijních oborů Biologie v oborech Botanika, Ekologie, Hydrobiologie a Zoologie a pro vyšší ročníky bakalářského studijního oboru Systematická biologie a ekologie. Předmět Vybrané problémy z ekologie lze absolvovat i vícekrát během studia. Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s problematikou, která není přednášena v rámci pravidelné výuky na PřF MU.
- Osnova
- V podzimním semestru roku 2015 bude tématem "Disturbance a dynamika lesních ekosystémů". Přednášejícím bude Ing. Pavel Šamonil, Ph.D. (pavel.samonil@vukoz.cz) z Odboru ekologie lesa VÚKOZ a Ústavu lesnické botaniky, dendrologie a geobiocenologie LDF Mendelu v Brně.
Na co se při výzkumu ptáme a na co si dokážeme odpovědět - 1. Úvod do disturbanční ekologie a ekologie lesa; co jsou disturbance (narušení) lesních ekosystémů; základní terminologie; vlastnosti režimu narušení (distribuce, frekvence, intenzita, prostorový rozsah, doba obratu, synergický efekt aj.). Objektivita a nejistota vědeckých studií; statistická vs. ekologická signifikance; obecné limity vědeckých přístupů a zkoumaných lesních ekosystémů.
- Narušení, zdroj dynamiky lesních ekosystémů
- 2. Kvartérní klimatický cyklus a historické ovlivnění lesů člověkem - těžba, hrabání steliva, imise, pastva, blokování přirozených disturbancí; holocenní interakce člověk-krajina; vazba disturbancí ke klimatické změně; problematika odumírání jedle
- 3. Silné větry; historie bořivých větrů v ČR a jejich zaznamenávání; dopad větrných disturbancí na lesní ekosystémy; vývoj synoptické situace na příkladu orkánu Kyrill z 2007, vichřice v Tatrách 2004; hurikány; tornáda; anemo-orografický systém
- 4. Oheň (boreální a mediteránní lesy, „česká tajga“); pedoantrakologie, ohnivé jizvy v dendrochronologickém záznamu; sucho; povodně
- 5. Biologičtí činitelé (kůrovec, zvěř) a ochrana přírody na příkladu NP Šumava
- Vybrané metody studia lesních ekosystémů
- 6. Teoretický background: koncepty dynamiky vegetace a jejich pojetí narušení; otevřenost vs. uzavřenost systémů a jejich skryté předpoklady; konvergentní a divergentní evoluce; klimax a sukcese; koncept (ne-)stability; potenciální vegetace; geobiocenologie; floristicko-fytocenologický koncept; malý a velký vývojový cyklus lesa; exogenní vs. endogenní disturbanční faktory; problematika chronosequence a významu historické kontingence
- 7. Čas: datování disturbančních událostí – datování uvolnění růstového prostoru stromů, svahových posunů, narušení půd vývraty, povodní, požárů; příklady z dendrochronologie; dendrogeomorfologie; dendrometrie; radiometrie (zejména izotopy 14C, 210Pb, 137Cs); paleobotanika
- 8. Prostor: studium prostorových vztahů v lesních ekosystémech; význam a otázky výzkumu; sběr a analýza prostorových dat
- Evoluce půd v lesních ekosystémech
- 9. Půdotvorné faktory (klima, topografie, substrát, biosféra, čas); paměť půd; endemismus půd; zákonitosti vývoje půd v kvartéru; specifika vývoje půd v přirozených lesích; vliv lidského managementu na půdy
- 10. Hlavní půdotvorné procesy na příkladech konkrétních půdních profilů; diagnostické znaky a horizonty; klasifikace půd; blízkost půdních taxonů
- 11. Evoluce názorů na evoluci půd; nelineární pedogeneze; narušení půd; komplexita půd; pedodiverzita
- Vzájemná interakce půd a společenstva dřevin
- 12. Biomechanické a biochemické vlivy stromů na půdu (vývraty, intenzifikace zvětrávání kořeny, vliv opadu stromů aj.); význam disturbancí pro novou generaci lesa; vliv vývratů na biodiverzitu různých taxonomických skupin organismů
- 13. Stromy jako ekosystémoví inženýři; principy biogeomorfologie a eko-evoluční dynamiky; propojení evoluce organismů na základě dědičnosti na úrovni druhu s nedarwinovskou evolucí krajiny
- V podzimním semestru roku 2015 bude tématem "Disturbance a dynamika lesních ekosystémů". Přednášejícím bude Ing. Pavel Šamonil, Ph.D. (pavel.samonil@vukoz.cz) z Odboru ekologie lesa VÚKOZ a Ústavu lesnické botaniky, dendrologie a geobiocenologie LDF Mendelu v Brně.
- Literatura
- doporučená literatura
- Literaturu dodává v případě potřeby zvaný přednášející podle vlastní úvahy.
- BEGON, Michael, John L. HARPER a Colin R. TOWNSEND. Ekologie : jedinci, populace a společenstva. Translated by Bronislava Grygová - Barbara Köberleová - Zdeněk Brandl. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997, xxiv, 949. ISBN 8070676957. info
- neurčeno
- Literaturu dodává v případě potřeby zvaný přednášející / Literature is supplied by the invited lecturer..
- Výukové metody
- Přednášky. Vzhledem k možnostem externích přednášejících probíhá výuka zpravidla blokově.
- Metody hodnocení
- Ke splnění požadavků předmětu je nutné absolvovat nejméně 80 % výukového času a účastnit se v diskusi.
- Informace učitele
- Přednáška proběhne ve třech blocích ve dnech 6., 13. a 27. listopadu 2015 (pátky) vždy od 13:00 hodin v posluchárně A32-329. Předpokládaný konec bude každý den kolem 17.-18. hodiny.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2015/Bi9661