PřF:XS092 Školský management - Informace o předmětu
XS092 Školský management
Přírodovědecká fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 18. 9. až Pá 15. 12. St 14:00–15:50 G2,02003
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studentům prohloubit orientaci v současném školském systému České republiky, v jeho organizaci, řízení a evaluaci, a také v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy. Měli by si vytvořit přehled o právní problematice ve školství (školská legislativa), znát základy školského (třídního) managementu a být připraveni na týmovou spolupráci v rámci pedagogického sboru školy.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení představují konkrétní odborné znalosti (teoretické/deklarativní znalosti), dovednosti (aplikace znalostí) a obecné způsobilosti (přenositelné dovednosti/soft skills), které by si absolvent měl v průběhu studia předmětu osvojit. Zachycují minimální standard, kterého musí každý úspěšný absolvent předmětu dosáhnout. Výstup z učení je formulován tak, aby byl měřitelný a ověřitelný při hodnocení studenta. Ideální počet výstupů se pohybuje mezi 3 - 5. Jednotlivé kategorie dovedností, znalostí či obecných způsobilostí a jejich úroveň se vyjadřuje za pomocí slovesa, které uvádí, co bude student po absolvování předmětu umět.
Příklady:
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period historie západní hudby;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční ekonomické trendy;
- napsat esej definující pluralitní společnost ve vztahu k demokratickým principům;
- popsat faktory, jež ovlivňují rozhodnutí spotřebitele ke koupi produktu;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v typech politického uspořádání;
- aplikovat psychologické principy na praktický problém;
- analyzovat současné vědecké poznatky v oblasti psychologie;
- navrhnout individualizovaný stravovací plán s využitím výživových doporučení a aplikováním principů plánování diety;
- popsat části rostlin;
- navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu výzkumu společenského fenoménu. Poznámka: jednotlivé výstupy z učení není nutné zalomit na jednotlivé řádky, stačí je oddělit středníkem. Pokud je pro přehlednost oddělit chcete, doplňte za středník ještě značku
. - Osnova
- Školství a školský systém jako obraz stavu společnosti (školství jako politikum), školská politika EU, nejznámější evropské projekty zaměřené na školství a vzdělávání. Školská politika České republiky. Národní program rozvoje vzdělávání ČR a kurikulární dokumenty. Struktura českého školství a vzdělávací systém (síť škol a pedagogických zařízení: školy státní, nestátní a soukromé, jejich specifika). Zřizování škol. Školský management. Řízení školského systému: instituce a nástroje. Financování školství. Marketing školy. Školská legislativa - základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, Pracovní řád pro učitele, Vyhláška o základní škole, školské zákony). Školní dokumentace (školní řád, třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, vysvědčení, žákovská knížka, omluvný list, bezpečnostní předpisy - dokumentace). Koncepce práce školy. Tvorba koncepce práce školy a školního vzdělávacího programu. Rámcový vzdělávací program. Evaluace práce školy a jejích výchovně vzdělávacích výsledků. Školní inspekce a dozor. Evaluační nástroje. Image školy. Řízení pracovních týmů a kolektivů. Management a pedagogické sbory. Profesionální kooperace. Peer-kooperace a učitelská sebereflexe (systemické přístupy). Asertivní komunikace prosociální chování řízení kolektivů v podnikatelském duchu. Klima školy a třídy.
- Literatura
- SPIRIT, M. Učitel a zákoník práce.
- BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Praha: PedF UK, 1998.
- MRHAČ, J. a kol. Pedagogika V. Ostrava: OU, 1998.
- SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín: Ekka, 1996.
- Výukové metody
- Výukové metody ve vyučovacím jazyce: teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím materiálů v elektronické podobě
- Metody hodnocení
- Kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2017/XS092