PřF:E3020 Soft-skills III - Věd myšlení - Informace o předmětu
E3020 Soft-skills III - Vědecké myšlení
Přírodovědecká fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Peter Šebej, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Peter Šebej, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- Obecné znalosti a přehled na úrovni maturity. Předchozí absolvování kurzu E2020 nebo analogického může být výhodou. Obecný zájem o vědu je výhodou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Biomedicínská bioinformatika (program PřF, B-MBB)
- Epidemiologie a modelování (program PřF, B-MBB)
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat povědomí o konceptu a metodách vědecké práce. Kritické myšlení, schopnost postavit falzifikovatelnou hypotézu a způsob její ověření jako úhelné kameny soudobé vědy jsou široce diskutovány. V technické rovině se budeme zabývat experimentem, výsledky, jejich analýzou a následném přetavení v souvislý odborný text.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
Orientovat se v soudobé vědě a její metodologii.
Navhrnout jednoduchý experiment, který poskytne relevantní a reproducibilní výsledky.
Poznat běžné logické chyby a předcházet jim.
Napsat technickou zprávu. - Osnova
- Počátek semestru bude věnován teorii experimentální vědecké práci – plánování experiementu, formulování hypotézy, práce s vlastními daty, primitivní analýze dat, odvozování závěrů, ověření hypotézy apod.
- Ve zbytku semestru budou diskutovány úvody do témat kritického myšlení a základů vědeckých metod.
- 1. Co je a co není věda. Pozorování, experiment. Kumulativní a sebeopravný charakter.
- 2. Experimentální vědecká práce – formulace hypotézy, její verifikovatelnost a falzifikovatelnost.
- 3. Experiment – plánování, příprava, provedení.
- 4. Experiment – sběr dat, jejich zpracování a reprezentace
- 5. Kritické hodnocení dat: reproducibilita, relevance, rozptyl, kvalita.
- 6. Analýza reálnych dat. Náhodná a systematická chyba, propagace chyb.
- 7. Softwarové nástroje grafické reprezentace dat.
- 8. Příprava podkladů k psaní článku: experimentální část, výsledky.
- 9. Kritické myšlení. Cognitive bias, limity lidské psychiky. Podvědomé odmítání faktů.
- 10. Argumentace a argumentační fauly.
- 11. Základy vědecké metodologie.
- 12. Vědecké psaní: technická zpráva, jednoduché odborné texty. Struktura textu.
- 13. Společné hodnocení. Zápočet.
- Literatura
- SYNEK, Miloslav, Pavel MIKAN a Hana VÁVROVÁ. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. 3., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2011, 61, [8]. ISBN 9788024518190. info
- BRADBURY, Andrew. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2007, viii, 109. ISBN 9788025116227. info
- KOHOUT, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002, 169 s. ISBN 8072610724. info
- Výukové metody
- seminář a diskuse o probíraných tématech, přednáška, případně cvičení na počítačích,
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za samostatně napsanou esej na vybrané téma související z obsahem semináře a docházku alespoň 75%. Hodnocení je uděleno v poslední hodině v semestru.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2019/E3020