PřF:E3020 Soft-skills III - Věd myšlení - Informace o předmětu
E3020 Soft-skills III - Vědecké myšlení
Přírodovědecká fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Peter Šebej, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Peter Šebej, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- E3020/1: Út 17:00–17:50 D29/252-RCX1
E3020/2: St 8:00–8:50 D29/252-RCX1 - Předpoklady
- Obecné znalosti a přehled na úrovni maturity. Předchozí absolvování kurzu E2020 nebo analogického může být výhodou. Obecný zájem o vědu je výhodou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Biomedicínská bioinformatika (program PřF, B-MBB)
- Epidemiologie a modelování (program PřF, B-MBB)
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat povědomí o konceptu a metodách vědecké práce. Kritické myšlení, schopnost postavit falzifikovatelnou hypotézu a způsob její ověření jako úhelné kameny soudobé vědy jsou široce diskutovány. V technické rovině se budeme zabývat experimentem, výsledky, jejich analýzou a následném přetavení v souvislý odborný text.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
Orientovat se v soudobé vědě a její metodologii.
Navhrnout jednoduchý experiment, který poskytne relevantní a reproducibilní výsledky.
Poznat běžné logické chyby a předcházet jim.
Napsat technickou zprávu. - Osnova
- Počátek semestru bude věnován teorii experimentální vědecké práci – plánování experimentu, formulování hypotézy, práce s vlastními daty, primitivní analýze dat, odvozování závěrů, ověření hypotézy apod.
- Ve zbytku semestru budou diskutovány úvody do témat kritického myšlení a základů vědeckých metod.
- 1. Úvod – představení předmětu, syllabu a podmínek ukončení
- 2. Co je a co není věda. Pozorování, experiment. Kumulativní a sebeopravný charakter.
- 3. Vědecká práce – formulace hypotézy, její verifikovatelnost a falzifikovatelnost. Základy vědecké metodologie. Pozorování vs. experiment. Experimentální vědecká práce. Kvalifikovaný odhad. Úloha náhody ve vědecké práci.
- 4. Experiment a jeho plánování. Příprava a provedení experimentu. Sběr dat. Vliv měření na data. Zpracování dat. Kritické hodnocení dat: reprodukovatelnost, relevance, rozptyl, kvalita. Reálné data. Náhodná a systematická chyba, propagace chyb.
- 5. Kritické myšlení. Kognitivní zkreslení, limity lidské psychiky. Podvědomé odmítání faktů. Váha faktů ve vědě a v běžném životě. Dunning-Krugerův efekt a syndrom podvodníka.)
- 6. Kognitivní zkreslení příklady. Základní atribuční chyba, efekt svatozáře, apofenie, klam přeživších, klam dostupnosti, potvrzovací zkreslení, problém zpětného pohledu, zkreslení sloužící sobě, efekt nadměrné sebedůvěry, sklon neriskovat a další.
- 7. Kognitivní zkreslení, příklady (pokračování).
- 8. Argumentace, logické a argumentační fauly. Diskuse, debata, dialog, polemika. Smysl argumentace v médiích a na různých platformách. Propaganda.
- 9. Argumentační fauly, příklady. Odvedení pozornosti, důraz na emoce, důraz na rozum, záměna předmětu, induktivní a kauzální klamy, non sequitur a další.
- 10. Argumentační fauly, příklady (pokračování).
- 11. Vědecké psaní: technická zpráva, jednoduché odborné texty. Struktura textu – co mají různé odborné slohové útvary společné a čím se liší.
- 12. Příprava podkladů k psaní článku: experimentální část, výsledky. Psát článek od začátku nebo až po ukončení experimentální práce?
- Literatura
- doporučená literatura
- KUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. Edited by Ian Hacking. Fourth edition. Chicago: The University of Chicago Press, 2012, xlvi, 217. ISBN 9780226458113. info
- POPPER, Karl R. Logika vědeckého bádání. Translated by J. C. B. Mohr. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 1997, 617 s. ISBN 8086005453. info
- neurčeno
- SYNEK, Miloslav, Pavel MIKAN a Hana VÁVROVÁ. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. 3., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2011, 61, [8]. ISBN 9788024518190. info
- BRADBURY, Andrew. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2007, viii, 109. ISBN 9788025116227. info
- KOHOUT, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002, 169 s. ISBN 8072610724. info
- POPPER, Karl R. The logic of scientific discovery. London: Routledge, 2001, 479 s. ISBN 041507892X. info
- The demon-haunted world : science as a candle in the dark. Edited by Carl Sagan. New York: Ballantine Books, 1996, xv, 457. ISBN 0345409469. info
- Výukové metody
- seminář a diskuse o probíraných tématech, přednáška, případně cvičení na počítačích,
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za samostatně napsanou esej na vybrané téma související z obsahem semináře a docházku alespoň 75%. Hodnocení je uděleno v poslední hodině v semestru.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2020/E3020