PřF:C8715 Didaktika chemie - Informace o předmětu
C8715 Didaktika chemie
Přírodovědecká fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jaroslav Koča, DrSc. (přednášející)
Mgr. Zdeněk Kříž, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Jaroslav Koča, DrSc.
Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Pá 12:00–13:50 C04/211
- Předpoklady
- Předpokládá se, že student absolvoval všechny základní chemické disciplíny (zejména chemii obecnou, fyzikální, organickou, anorganickou a biochemii) v rozsahu obvyklém pro studenty studia učitelství. Dále se předpokládá znalost základů obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie. Tato kategorie znalostí však není pro absolvování kursu nezbytná.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro střední školy (program PřF, N-UCC) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět se skládá ze dvou základních bloků-obecná didaktika chemie a speciální didaktika chemie. Obsahem první části je analýza obsahu učiva chemie a jeho struktury z hlediska systémového přístupu, matematické modely systémy učiva, algoritmické a heuristické učivo, myšlenkové, pojmotvorné a logické operace ve výuce chemie. Rozebírány jsou také formy a metody výuky chemie se zřetelem na metody diagnostické. Zvláštní pozornost je věnována didaktickým testům a technickým prostředkům ve výuce chemie, zejména počítačům. Pozornost je věnována také psychologickým aspektům, zejména tvořivosti. V části speciální jsou probírány didaktické postupy při výuce vybraných pasáží obecné, anorganické a organické chemie a biochemie na gymnáziu. K nim patří struktura atomu, periodická soustava prvků, chemická vazba, chemická energetika, rovnováha a kinetika, s- a p- prvky, obecná organická chemie, reakční mechanismy organických reakcí, základní třídy látek mající funkci v živých systémech.
- Výstupy z učení
- Student bude mít široký přehled ve výuce středoškolské chemie na různých typech škol a pro různě specializované studenty.
- Osnova
- A: Obecná didaktika P1 - Předmět didaktiky chemie. Její postavení v systému věd a interdisciplinární charakter. Metody výzkumu v didaktice. Obsah učiva chemie. Systémový přístup k jeho analýze a jeho logická struktura. Pojmy systém, graf logické struktury učiva, mikrostruktury a makrostruktury učiva. P2 - Analýza struktury učiva z hlediska poznávací činnosti žáka. Poznatky dominantní, odvozené a neodvozené. Učivo algoritmického a heuristického charakteru. Myšlenkové, pojmotvorné a logické operace ve výuce chemie. P3 - Vyučovací technologie. Přehled forem a metod výuky chemie s příklady jejich aplikace. Didaktický test jako diagnostická a klasifikační metoda. Fáze tvorby a realizace testu. Základní číselné charakteristiky didaktického testu a jeho jednotlivých položek. P4 - Pomůcky a technické prostředky ve výuce chemii. Úloha modelu ve výuce chemii.Videotechnika ve výuce chemii. Aplikace počítačů ve výuce chemii - současný stav, klasifikace, příklady. P5 - Tvořivé řízení a rozhodování ve výuce chemii. Pedagogické klima a jeho tvorba. Plánování výuky, význam motivace ve výuce chemii. Psychologická charakteristika žáka, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivost. B: Speciální didaktika - logika a technologie výuky následujících kapitol ze středoškolské chemie se zaměřením na gymnázia. P6 - Struktura atomu. Periodická soustava prvků P7 - Chemická vazba, molekuly, krystaly P8 - Kinetika chemické reakce P9 - Chemická rovnováha, Energetika chemické reakce P10 - Obecná organická chemie - úvod, izomerie, typy vzorců. Vazebné poměry atomu uhlíku v organických sloučeninách. Konformace, konfigurace, optická aktivita. Reakční mechanismus (polarita vazby, indukční a mezomerní efekt, ....). P11 - Didaktika jedné třídy organických sloučenin. P12 - Didaktika jednoho z biochemicky důležitých témat. P13 - Didaktika jednoho z prvků hlavních skupin periodické soustavy.
- Literatura
- VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd. Praha: SPN, 1999, 368 s. ISBN 80-7235-108-7. info
- Soucasne gymnazialni ucebnice chemie.
- Výukové metody
- Přednášky kombinované s diskusí nad tématem.
- Metody hodnocení
- Kurs je kompozicí 14 dvouhodinových přednášek. Předmět je zakončen zkouškou složenou z části písemné a ústní. Písemná část je třicetiminutový test 30 otázek s výběrovými odpověďmi ze středoškolské chemie. Úspěšné zvládnutí testu je nutnou podmínkou k absolvování ústní zkoušky. Při ní student obdrží po jedné otázce z obecné a speciální didaktiky.
- Informace učitele
- http://www.chemi.muni.cz/~jkoca/#TEACHING MATERIAL
Požadavky znalostí u zkoušky jsou podstatně širší než je odpřednášené učivo (viz podrobné požadavky uvedené na http://www.chemi.muni.cz/~jkoca/material/did_syl.html). Grafický materiál k přednášce je k dispozici na adrese http://www.chemi.muni.cz/~jkoca/). Smyslem kursu je na vybraných kapitolách ukázat vztah pedagogicko-psychologického a oborového zázemí při výuce chemie. Student by měl u zkoušky prokázat dobrou orientaci ve středoškolské chemii v rozsahu vybraných učebnic. Taktéž má prokázat znalost souvislostí a hierarchických úrovní obtížnosti a důležitosti jednotlivých pojmů. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2020/C8715