Z0138 Socioekonomické změny regionů České republiky

Přírodovědecká fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 9:00–9:50 Z3,02045
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z0138/01: St 13:00–14:50 Z4,02028, O. Šerý
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je seznámení se socioekonomickými změnami regionů ČR, které proběhly po roce 1989 a mají výrazný regionální dopad. Předmět se nejdříve zaměřuje na ekonomické aspekty postsocialistické transformace (terciarizace hospodářství, nové rozvojové plochy, proměny trhu práce), v další části semestru se pak soustředí na sociální a kulturní aspekty (vzdělanost, otázka menšin, participace a angažovanost). Vše zakončují ukázky případových studií proměny několika českých regionů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat klíčové změny v regionech České republiky po roce 1989;
- prokázat schopnost studia těchto změn na lokální i národní úrovni;
- kombinovat kvantitativní a kvalitativní metody při studiu těchto změn;
- prokázat své dovednosti na příkladu jedné případové studie.
Osnova
  • 1) Transformace českého hospodářství po roce 1989, přechod od výroby ke službám
  • 2) Vliv významných podniků na regionální rozvoj
  • 3) Rozvojové plochy (průmyslové zóny, brownfields) a jejich potenciál v ekonomice
  • 4) Proměny trhu práce, nové formy zaměstnanosti
  • 5) Vzdělanost populace jako faktor rozvoje, geografie českého školství
  • 6) Prostorové aspekty technické infrastruktury a vybavenosti regionů
  • 7) Sociálně vyloučené lokality, prostorovost sociálního vyloučení
  • 8) Kultura a rozvoj regionů
  • 9) Od uniformity k různorodosti, geografie menšin
  • 10) Participace a angažovanost místních komunit (MAS, dobrovolné svazky obcí, mikroregiony, partnerství obcí a měst)
  • 11) Mediální obraz českých regionů
  • 12) Příklady socioekonomických změn konkrétních regionů ČR
Literatura
  • TOUŠEK, Václav, Josef KUNC a Jiří VYSTOUPIL. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 411 s. ISBN 9788073801144. info
  • MYANT, M. R. Vzestup a pád českého kapitalismu : ekonomický vývoj České republiky od roku 1989. Translated by Petra Luňáčková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2013, 351 s. ISBN 9788020022882. info
  • SUCHÁČEK, Jan. Transformace v České republice z institucionálně-regionální perspektivy. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2013, 151 s. ISBN 9788086729909. info
  • Making the transition : education and labor market entry in Central and Eastern Europe. Edited by Irena Kogan - Clemens Noelke - Michael Gebel. Stanford, California: Stanford University Press, 2011, xix, 406. ISBN 9780804775908. info
  • HEŘMANOVÁ, Eva a Pavel CHROMÝ. Kulturní regiony a geografie kultury : kulturní reálie a kultura v regionech Česka. Vydání první. Praha: ASPI, Wolters Kluwer, 2009, 348 stran. ISBN 9788073573393. info
  • MATOUŠEK, Roman a Robert OSMAN. Prostor(y) geografie. Praha: Karolinum, 2014, 309 s. ISBN 978-80-246-2733-5. info
  • NEKOLOVÁ, Markéta. Vliv nových forem zaměstnávání v ČR a zemích EU na vývoj pracovního práva. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2010, 35, 8. ISBN 9788074160578. URL info
Výukové metody
Výuka předmětu je tvořena hodinovými přednáškami a dvouhodinovými cvičeními, na nichž jsou rozšiřovány znalosti a dovednosti získané z přednášek. V rámci cvičení je kladen důraz na diskuzi studentů, resp. na aktivní zapojení do průběhu cvičení obecně. Studenti vypracovávají průběžně domácí úkoly, jejichž výsledky na hodinách prezentují.

Podzimní semestr 2020: výuka předmětu (tedy přednášky i cvičení) bude probíhat on-line formou skrze službu Google Meet.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který studenti získají za odpovídající účast na cvičeních, za odevzdané a uznané úkoly (tj. jak práce na samotných cvičeních, tak domácí úkoly) a za závěrečnou prezentaci celosemestrální práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2010 - akreditace, podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.