PřF:Z0138 SE změny regionů ČR - Informace o předmětu
Z0138 Socioekonomické změny regionů České republiky
Přírodovědecká fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/2. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Ondřej Šerý, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–10:50 Z5,02004
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná geografie a geoinformatika (program PřF, N-AGG)
- Aplikovaná geografie (program PřF, N-GK)
- Sociální geografie a regionální rozvoj (program PřF, N-GK)
- Sociální geografie a regionální rozvoj (program PřF, N-SGR)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je seznámení se socioekonomickými změnami regionů ČR, které proběhly po roce 1989 a mají výrazný regionální dopad. Předmět se nejdříve zaměřuje na ekonomické aspekty postsocialistické transformace (terciarizace hospodářství, nové rozvojové plochy, proměny trhu práce), v další části semestru se pak soustředí na sociální a kulturní aspekty (vzdělanost, otázka menšin, participace a angažovanost). Vše zakončují ukázky případových studií proměny několika českých regionů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat klíčové změny v regionech České republiky po roce 1989;
- prokázat schopnost studia těchto změn na lokální i národní úrovni;
- kombinovat kvantitativní a kvalitativní metody při studiu těchto změn;
- prokázat své dovednosti na příkladu jedné případové studie. - Osnova
- 1) Transformace českého hospodářství po roce 1989, přechod od výroby ke službám
- 2) Vliv významných podniků na regionální rozvoj
- 3) Rozvojové plochy (průmyslové zóny, brownfields) a jejich potenciál v ekonomice
- 4) Proměny trhu práce, nové formy zaměstnanosti
- 5) Vzdělanost populace jako faktor rozvoje, geografie českého školství
- 6) Prostorové aspekty technické infrastruktury a vybavenosti regionů
- 7) Sociálně vyloučené lokality, prostorovost sociálního vyloučení
- 8) Kultura a rozvoj regionů
- 9) Od uniformity k různorodosti, geografie menšin
- 10) Participace a angažovanost místních komunit (MAS, dobrovolné svazky obcí, mikroregiony, partnerství obcí a měst)
- 11) Mediální obraz českých regionů
- 12) Příklady socioekonomických změn konkrétních regionů ČR
- Literatura
- TOUŠEK, Václav, Josef KUNC a Jiří VYSTOUPIL. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 411 s. ISBN 9788073801144. info
- MYANT, M. R. Vzestup a pád českého kapitalismu : ekonomický vývoj České republiky od roku 1989. Translated by Petra Luňáčková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2013, 351 s. ISBN 9788020022882. info
- SUCHÁČEK, Jan. Transformace v České republice z institucionálně-regionální perspektivy. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2013, 151 s. ISBN 9788086729909. info
- Making the transition : education and labor market entry in Central and Eastern Europe. Edited by Irena Kogan - Clemens Noelke - Michael Gebel. Stanford, California: Stanford University Press, 2011, xix, 406. ISBN 9780804775908. info
- HEŘMANOVÁ, Eva a Pavel CHROMÝ. Kulturní regiony a geografie kultury : kulturní reálie a kultura v regionech Česka. Vydání první. Praha: ASPI, Wolters Kluwer, 2009, 348 stran. ISBN 9788073573393. info
- MATOUŠEK, Roman a Robert OSMAN. Prostor(y) geografie. Praha: Karolinum, 2014, 309 s. ISBN 978-80-246-2733-5. info
- NEKOLOVÁ, Markéta. Vliv nových forem zaměstnávání v ČR a zemích EU na vývoj pracovního práva. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2010, 35, 8. ISBN 9788074160578. URL info
- Výukové metody
- Výuka předmětu je tvořena hodinovými přednáškami a dvouhodinovými cvičeními, na nichž jsou rozšiřovány znalosti a dovednosti získané z přednášek. V rámci cvičení je kladen důraz na diskuzi studentů, resp. na aktivní zapojení do průběhu cvičení obecně. Studenti vypracovávají průběžně domácí úkoly, jejichž výsledky na hodinách prezentují.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který studenti získají za odpovídající účast na cvičeních, za odevzdané a uznané úkoly (tj. jak práce na samotných cvičeních, tak domácí úkoly) a za závěrečnou prezentaci celosemestrální práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2021/Z0138