CORE004 Matematika jako součást kultury

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Hampejs, Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Zdeněk Pospíšil, Dr. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Zdeněk Pospíšil, Dr.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:50 A,01026
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM) && !PROGRAM(B-MAT))
Zájem o deduktivní přemýšlení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět v šesti plus šesti tematicky víceméně samostatných přednáškách ukáže, jak některé problémy (přírodovědecké, filosofické, politické, umělecké) inspirovaly vznik a rozvoj matematických metod, a naopak jak vnitřní rozvoj matematiky ovlivňoval způsob západního myšlení. Matematika je představena především jako specifický jazyk a způsob vztahování se ke světu.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu: • Získá vhled do matematiky, jakožto specifického metajazyka umožňujícího formalizaci „selského rozumu“ • Bude mít rámcovou představu o historii evropských matematik • Bude se orientovat v pojmech, jako jsou matematický důkaz a matematický model • Bude vědět, jakou matematiku by mohl pro svůj obor potřebovat
Osnova
  • 1. Hledání jistoty: geometrie a deduktivní myšlení 2. Síla symbolů: algebra a řešení rovnic 3. Sjednocování: analytická geometrie 4. Pohyb a změna: infinitesimální počet 5. Krocení nejistoty: pravděpodobnost 6. Přes nekonečno do ráje: teorie množin 7. Rozkolísání jistot: alternativní geometrie 8. Reálný svět: stýkání a potýkání s fyzikou 9. Břímě bělochů: modelování epidemií 10. Zkušenost: statistika a indukce 11. V pavučině: teorie grafů a sítí 12. Sebereflexe: matematická logika
Literatura
    doporučená literatura
  • L. Kvasz: Patterns of change, Linguistic innovations in the Development of Classical Mathematics, Birkhäuser Verlag AG, Basel 2008
  • K. Devlin: Jazyk matematiky, Argo 2011
  • HARDY, G. H. Obrana matematikova. Praha: Prostor, 1999, 138 s. ISBN 8072600249. info
  • Jakákoliv “matematika pro nematematiky” (např. od autorů z MU: Z. Došlá, P. Liška: Matematika pro nematematické obory, Grada 2014.
    L. Bauer, H. Lipovská, M. Mikulík, V. Mikulík: Matematika v ekonomii a ekonomice, Grada 2015)
Výukové metody
Přednáška doplněná diskusí - přednášejícího, případných pozvaných specialistů, studentů. Odkazy na zdroje budou k tématům poskytnuty s dostatečným předstihem, aby mohli posluchači do diskusí aktivně vstupovat.
Metody hodnocení
Vzájemné hodnocení vypracovaných esejí/prezentací/projektů supervizované vyučujícím. Hodnocena bude zejména míra aktivního přístupu k diskusi alespoň několika témat a schopnost porozumění podstatě matematického myšlení.
Informace učitele
Závěrečné kolokvium může mít dvě formy:
*Esej* - k vybranému tématu vypracovat ucelený a srozumitelný text a vložit ho do příslušné odevzdávárny. K vloženému textu poskytne vyučující zpětnou vazbu, případně doporučí přepracování, upřesnění, opravu... Text bude přístupný všem studentům předmětu v daném semestru, kteří ho mohou také okomentovat (doporučeno). Doporučený rozsah eseje je 3-5 stran.
*Rozprava* - prezentace tématu/projektu ve skupině cca 6 studentů za přítomnosti vyučujícího. S dostatečným předstihem (alespoň tři dny před konáním rozpravy) je potřeba do příslušné odevzdávárny vložit anotaci zamýšleného tématu/projektu, se kterou se seznámí ostatní účastníci rozpravy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/CORE004