PřF:XS092 Školský management - Informace o předmětu
XS092 Školský management
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Martin Fico (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 8:00–9:50 Z6,02006
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studentům prohloubit orientaci v současném školském systému České republiky, v jeho organizaci, řízení a evaluaci, a také v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy. Měli by si vytvořit přehled o právní problematice ve školství (školská legislativa), znát základy školního managementu a procesů v něm.
- Výstupy z učení
- Studenti
• vysvětlí základní pojmy v oblasti školského a školního managementu
• seznámí se se základními dokumenty vzdělávací politiky na evropské a české úrovni
• získají přehled v pro ně relevantní legislativě a naučí se s ní pracovat v rámci své profese
• seznámí se s procesy řízení vzdělávací organizace/ školy
• seznámí se s procesy projektového řízení relevantního pro vzdělávací organizace/ školy
• seznámí se s vnějšími i vnitřními evaluačními dokumenty
• na základě hodnocení ČŠI vytvoří SWOT analýzu pro vybranou školu
• budou schopni diskutovat vybrané aktuální téma vzdělávací politiky - Osnova
- Školství a školský systém jako obraz stavu společnosti (školství jako politikum), školská politika EU, nejznámější evropské projekty zaměřené na školství a vzdělávání. Školská politika České republiky. Národní dokumenty vzdělávací politiky ČR. Struktura českého školství a vzdělávací systém (síť škol a pedagogických zařízení: školy státní, nestátní a soukromé, jejich specifika). Zřizování škol. Školský management. Řízení školského systému: instituce a nástroje. Financování školství. Marketing školy. Školská legislativa - základní právní dokumenty. Rámcový vzdělávací program. Evaluace práce školy a jejích výchovně vzdělávacích výsledků. Školní inspekce a dozor. Evaluační nástroje. Image školy. Řízení pracovních týmů a kolektivů. Management a pedagogické sbory. Klima školy a třídy. Projektový management.
- Literatura
- povinná literatura
- Hamplová, D., & Katrňák, T. (2018). Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti.
- doporučená literatura
- Keller, J., & Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost?: chrám, výtah a pojišťovna.
- Logan, D., King, J., & Fischer-Wright, H. (2011). Tribal leadership: Leveraging Natural Groups to Build a Thriving Organization. HarperBusiness.
- Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
- Prášilová, M. (2003). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat převážně interaktivně. Budou využity metody řešení problému, flip-class, diskusní metody, které budou doplňovány přednáškou.
- Metody hodnocení
- Kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/XS092