Průchod studijním plánem
navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-EVU_ Učitelství estetické výchovy pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška z učitelství estetické výchovy pro střední školy sestává z (1) písemného testu z pedagogických a psychologických disciplín, z (2) obhajoby magisterské diplomové práce a z (3) prezentace praktického metodického úkolu z estetické výchovy, který je zadán týden před zkouškou. Diplomant musí osvědčit spolehlivou praktickou orientaci v oblasti učitelství estetické výchovy pro střední školy a prokázat schopnost samostatného tvůrčího uvažování v oblasti didaktiky předmětu.
Zadaný praktický úkol je třeba samostatně prezentovat ve formě desetiminutového konferenčního příspěvku, v němž diplomant řeší konkrétní situaci ve světle poznatků z estetické výchovy a jejích koncepcí, obecné pedagogiky, alternativní pedagogiky, psychologie, obecné estetiky, filozofie a dílčích jednotlivých uměnověd. Prezentace musí být během daných deseti minut komplexní, nelze pouze nesouvisle hovořit k věci. Delší prezentace nebude umožněna. Prezentovat lze spatra nebo z připravených poznámek (desetiminutová prezentace odpovídá zhruba třem normostranám textu). Po prezentaci následuje prostor pro dotazy zkušební komise a diskurs.
Prezentace by měla zohledňovat kupříkladu tyto aspekty a reálie (dle situace, nikoliv nutně všechny):
historie pojetí estetické výchovy
cíle, obsah, metody, hodnocení a další didaktické aspekty výuky EV
tvorba školních vzdělávacích programů předmětu EV
možnosti zavádění a vedení zájmových školních, případně mimoškolních aktivit
současná praxe v ČR a ve světě
přínos i rizika rozličných aspektů mediální komunikace a populární kultury
využití potenciálu zadaného sídla, konkrétně např. existující institucionální báze v oblasti umění a komunikace
možná osvěta a interakce s rodiči, širokou veřejností v místě, případně v rámci komunit v internetových sociálních sítích
možná spolupráce institucí v místě i jinde
současná legislativa, vyhlášky a strategické materiály státní správy a samosprávy
Doporučený průchod studijním plánem
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:UEV_05 | Magisterská diplomová práce | z | - | 4 | Z |
FF:UEVK_01 | Diplomový seminář I. | z | 15 | 3 | Z |
FF:UEVK_02 | Diplomový seminář II. | z | 15 | 4 | Z |
30 kreditů |
Povinné předměty společného základu (24 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:SUK001 | Psychologie pro učitele I | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUK002 | Školní pedagogika | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUK003 | Školní didaktika | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUK004 | Psychologie pro učitele II | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUK005 | Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUK006 | Kompendium pro učitele | zk | 4 | 2 | P |
24 kreditů |
Oborové povinné předměty a praxe (48 kr.)
Pedagogická praxe zahrnuje činnosti směřující k získání pedagogické zralosti v rozsahu odpovídajícím zisku 24 kreditů (časová zátěž celkem celkem 720 hodin) a je rozdělena do tří předmětů. Praxi I. (UEV_01a, 4 kr.) a III. (UEV_01b, 10 kr.) je třeba absolvovat v podzimním semestru v 1. a 3. semestru studia, praxi II. (UEV_01, 10 kr.) se doporučuje absolvovat ve 2. semestru studia, je to ale možné kdykoliv během studia.
Základní oborová didaktika (UEV_04 a UEV_09) je povinná, další specializované předměty spadající pod didaktiku oboru jsou v povinně volitelných předmětech (kódy UEV...).
Základní oborový předmět (UEV_24 a UEV_25) je povinný, další formující oborové předměty jsou v povinně volitelných předmětech v sekci Formující oborové předměty.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:UEV_01a | Pedagogická praxe I. | z | 4 | 1 | P |
FF:UEV_01 | Pedagogická praxe | z | 10 | 2 | P |
FF:UEV_01b | Pedagogická praxe III. | z | 10 | 3 | P |
FF:UEV_04 | Didaktika estetické výchovy I. | zk | 6 | 1 | Z |
FF:UEV_09 | Didaktika estetické výchovy II. | zk | 6 | 2 | Z |
FF:UEV_24 | Vybrané problémy estetiky I. | k | 6 | 1 | Z |
FF:UEV_25 | Vybrané problémy estetiky II. | zk | 6 | 2 | Z |
48 kreditů |
Povinně volitelné předměty (alespoň 32 kr.)
Dílčí oborové didaktiky
Vhodné zejména pro studenty, kteří chtějí být připraveni i k výuce tradičně pojaté estetické výchovy.
Průřezová témata
Tematické okruhy průřezových témat pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Estetická výchova je pro většinu z nich důležitou platformou, proto se některým z nich mohou zájemci věnovat cíleně a do hloubky. Více na http://www.nuv.cz/folder/285/
Specializace a trendy v estetické výchově
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:UEV_11 | Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova | k | 4 | 3 | P |
FF:UEV_13 | Dramatická výchova pro učitele estetické výchovy I. | k | 3 | 1 | P |
FF:UEV_14 | Dramatická výchova pro učitele estetické výchovy II. | k | 3 | 2 | P |
FF:UEV_17 | Hra jako didaktický prostředek hudebněvýchovného procesu | k | 3 | 3 | P |
FF:UEV_18 | Zážitková pedagogika a prožitková terapie | k | 3 | 1 | P |
FF:UEV_21 | Aplikace programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení) v předmětu estetická výchova - rozšiřující, plánovací | k | 3 | 4 | P |
FF:UEV_23 | Kulturní andragogika | zk | 4 | 2 | P |
FF:UEV_26 | Práce s Orffovými nástroji a didaktika hudebních činností | k | 2 | 3 | P |
FF:UEV_27 | Mimoškolní estetická výchova | k | 3 | 4 | P |
FF:UEV_28 | Mentoring a jeho role ve škole | k | 3 | 4 | P |
FF:UEV_29 | Výjezdní seminář - estetická výchova | z | 2 | 4 | P |
FF:UEVK_06 | Diskusní seminář: Jak učit estetickou výchovu | z | 4 | 1 | P |
37 kreditů |
Formující oborové předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:ARTS003 | K aktuálním otázkám současné kultury, především hudby a divadla | k | 5 | - | - |
FF:HVK_01a | Úvod do hudební vědy | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_04 | Hudební nauka | k | 6 | - | - |
FF:HVK_05 | Harmonie | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_06 | Kontrapunkt | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_07 | Hudební akustika | k | 6 | - | - |
FF:HVK_08 | Intonace | k | 6 | - | - |
FF:HVK_09 | Sluchová analýza | k | 6 | - | - |
FF:HVK_10 | Hudební formy | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_103 | Metodologie hudební vědy | zk | 10 | - | - |
FF:HVK_14 | Hudební analýza | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_22 | Úvod do organologie | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_54 | Dějiny hudební teorie | zk | 10 | - | - |
FF:HVK_755 | Kapitoly z hudební estetiky | zk | 10 | 3 | P |
FF:HVK_805 | Dějiny hudby: 19. století | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_806 | Dějiny hudby: 20. století | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_807 | Hudba v českých dějinách do konce 18. století | zk | 6 | - | - |
FF:HVK_808 | Hudba v českých dějinách (19. a 20. století) | zk | 6 | - | - |
FF:MVKU_04 | Umění v současné společnosti (mimořádné přednášky) | k | 4 | - | - |
FF:MVKU_05 | Metody, systémy a organizace uměleckého provozu | k | 4 | - | - |
FF:MVKU_07 | Příprava projektu a projektové dokumentace | k | 4 | - | - |
FF:SUSK_01 | Úvod do uměnovědných studií | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_04 | Úvod do estetiky a obecné teorie umění | zk | 6 | 1 | P |
FF:SUSK_05 | Kapitoly z dějin hudby I. | k | 6 | - | - |
FF:SUSK_06 | Kapitoly z dějin hudby II. | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_07 | Kapitoly z dějin umění I. | k | 6 | - | - |
FF:SUSK_08 | Kapitoly z dějin umění II. | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_09 | Kapitoly z dějin divadla I. | k | 6 | - | - |
FF:SUSK_10 | Kapitoly z dějin divadla II. | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_11 | Kapitoly z dějin filmu I. | k | 6 | - | - |
FF:SUSK_12 | Kapitoly z dějin filmu II. | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_23a | Kapitoly z dějin estetiky | zk | 6 | 2 | P |
FF:SUSK_26 | Seminář kritiky a kulturní publicistiky | k | 6 | - | - |
FF:SUSK_28 | Sociologie umění | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_30 | Vybrané kapitoly ze současného českého umění | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_32a | Kulturní historie pro uměnovědná studia I. | k | 6 | - | - |
FF:SUSK_32b | Kulturní historie pro uměnovědná studia II. | zk | 6 | - | - |
FF:SUSK_38 | Kapitoly z dějin uměleckého řemesla a designu | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_BK_001 | Úvod do studia interaktivních médií I | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_002 | Úvod do studia interaktivních médií II | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_005 | Kyberkultura | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_006 | Vizuální kultura | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_009 | Kánon umění nových médií. The best of new media art I | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_010 | Kánon umění nových médií. The best of new media art II | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_011 | New Media Art I | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_012 | New Media Art II | zk | 5 | - | - |
FF:TIM_BK_013 | Estetické teorie multimédií a synestezie I | zk | 5 | 3 | P |
FF:TIM_BK_014 | Estetické teorie multimédií a synestezie II | zk | 5 | 4 | P |
FF:TIM_BK_021 | Filmology. Jazyk filmu a nová média I | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_BK_022 | Filmology. Jazyk filmu a nová média II | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_BK_025 | Herní studia | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_BK_033 | Artgorithms: Algoritmické umění – teorie | zk | 4 | - | - |
FF:TIM_MK_001 | Od elektronické hudby k live coding performance I | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_MK_002 | Od elektronické hudby k live coding performance II | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_MK_003 | New Media Art Obsessions I | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_MK_004 | New Media Art Obsessions II | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_MK_005 | Sociální teorie nových médií | k | 6 | - | - |
FF:TIM_MK_016 | Kapitoly z kreativního komputingu | zk | 6 | - | - |
FF:TIM_MK_017 | Kapitoly z kurátorství umění nových médií | zk | 6 | - | - |
341 kreditů |