FI:PA010 Advanced Computer Graphics - Informace o předmětu
PA010 Advanced Computer Graphics
Fakulta informatikypodzim 2017
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky - Rozvrh
- Út 16:00–17:50 A319
- Předpoklady
- Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
- Výstupy z učení
- At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas. - Osnova
- Sampling and reconstruction, alias, antialiasing.
- Global illumination, rendering equation.
- Textures.
- Special modelling techniques, local and global deformations.
- Subdivision surfaces.
- Surface reconstruction and simplification.
- Direct rendering of volume data.
- Space subdivision and searching methods.
- Real-time rendering techniques.
- Collision detection.
- Terrain rendering.
- Warping, morphing and matting of raster images.
- Image based rendering.
- Shadows.
- All these subjects are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
- Literatura
- MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
- DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
- ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
- WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
- www.acm.org/dl - digitální knihovna ACM
- Výukové metody
- Unrecorded lectures on various theoretical topics covering fundamental and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on intranet, ACM Digital Library.
- Metody hodnocení
- Written exam, 5 questions from the list published before examination. Time: 90 minutes.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2017/PA010