np2431 Zážitková pedagogika

Fakulta sportovních studií
jaro 2016
Rozsah
0/3. 2 kr. Ukončení: kz.
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
90 % účast, realizace některých technik za supervize účastníků a lektorů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka předmětu je zaměřena na nácvik a osvojení základních principů a metod zážitkové pedagogiky. Studenti se seznámí se základními teoretickými východisky a koncepty z oblasti teorie zkušenostně reflektivního učení a základů práce se skupinou, a posléze si, prostřednictvím aplikace na sobě samých, různorodé techniky zážitkové pedagogiky bezprostředně vyzkouší. Opomenuta přitom nebude významná metodická reflexe zařazovaná na závěr jednotlivých programů a činností. Ve druhé polovině semestru v rámci seminářů studenti zrealizují některé techniky, a to v bezpečném prostředí skupiny spolužáků, tedy ještě před tím, než je budou moci aplikovat v bezprostředním kontaktu s klientem. Za supervize samotných účastníků i lektorů jim bude poskytnuta zpětná vazba o způsobu jejich vedení a dojde k upevnění nabytých dovedností. Po absolvování předmětu student získá potřebné dovednosti z oblasti zážitkové pedagogiky a bude schopen samostatně tyto techniky realizovat v praxi.
Osnova
  • Seznamovací techniky. Icebreakers. Warm-up techniky. Dynamics a problem solving techniky. Aktivity na podporu skupinové koheze. Techniky zážitkové pedagogiky. Metodická reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • Svatoš,V. , Lebeda, P. (2005). Outdoor trénink: pro manažery a firemní týmy. Praha, Česko: Grada.
    neurčeno
  • Bunting, C., J. (2006). Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign, IL: Human Kinetics,
  • Barton, B. (2007). Safety, risk and adventure in outdoor activities. London, UK: Paul Chapman publishing.
  • Gilbertson, K. (2006). Outdoor education: methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Martin, A., Franc, D., Zounková, D. (2004). Outdoor and experiential learning: an holistic and creative approach to programme design. London, UK: Gower.
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář, projektová práce
Metody hodnocení
• 90 % aktivní účast na seminářích • Předvedení technik dle zadání za supervize účastníků a lektorů, hodnocení škálou A-F
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.