FSS:PSY701 Introduction to psychology - Course Information
PSY701 Introduction to psychology
Faculty of Social StudiesAutumn 2002
- Extent and Intensity
- 0/0. 3 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Ivo Plaňava (lecturer)
Mgr. Bc. Dana Plešingerová (lecturer)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Ivo Plaňava
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: doc. PhDr. Ivo Plaňava - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, B-PSK)
- Syllabus (in Czech)
- 1. studium ps. : podoby, stupné, návaznosti. Odborná literatura a periodika. Práce se zadanou literaturou; styl a obsah písemných prací. Co nabízí studium, vyučující a co se očekává od studenta. Odlišeni ps.jako profese od aplikace ps. v jiných profesích. Zneužívání ps. a profesní /de/formace.
- 2. Pojetí předmětu psychologie (Nakonečný, 1995, s.223-226). Základní, aplikované, pomocné a hraniční discipliny.
- 3. Uvedeni do metodologie a metod : - Kerlinqer (str. 18-60) - heslo v knize M. Nakonečného (s. 65-74); - laická a odborná diagnostika, "haló efekt"; - šarlatánství a "zkraty" v posuzování druhých lidí
- 4. Zdroje, podoby, osobnosti ps. XX. století: - fyziologická ps., elementová ps. , akademická ps. druhé poloviny 19. stol.; - celostní psychologie; - psychoanalýza, neopsychoanalýza, dynamická psychologie, - "object relations" (S. Freud, C.G.Jung, A.Adler...); - behaviorismus a neobehaviorismus; - kognitivní přistup; - humanistické přístupy (C. Rogers, A.Maslow, V.E.Frankl aj.); - integrativní a eklektický přistup. Pasáže z : Atkinsonová (a kol.) - s.15-23 Pro zvlášť zainteresované studenty: Kratochvil - s. 19 - 99; Freud.
- 5. Co si přinášíme a co a jak získáváme: dědičnosti a prostředí. Lze člověka /z/měnit? K pojmu ontogenese, kvantitativní x kvalitativni přistupy; periodizace životní dráhy, vývoj. etapy, úkolový přístup. Pasáže z : Plaňava (s.19 - 26), Říčan (s.49-77)
- 6. Co člověk potřebuje, oč usiluje; co chce, může a co snese: (k problematice motivace, potřeb, cílů a hodnotových orientací) . (Pozn. : bude probráno na přednášce; pro zvlášť zainteresované viz V.E.Frankl.)
- 7. Kdy, kdo a co je "normální" aneb "Pohledy do psychopatologie". "0btížní lidé" (viz stud. text).
- Literature
- PLAŇAVA, Ivo. Spolu každý sám. Praha: Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-292-8. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie :[směry, metody, výzkum]. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 1998, 392 s. ISBN 80-7178-179-7. info
- FREUD, Sigmund. Přednášky k úvodu do psychoanalýzy. Vyd. 1. Praha: Jiří Kocourek, 1997, 404 s. ISBN 80-901601-9-0. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. 1. vyd. Praha: Vodnář, 1995, 397 s., ta. ISBN 80-85255-74-X. info
- ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
- FRANKL, Viktor Emil and Elisabeth S. LUKAS. Vůle ke smyslu : vybrané přednášky o logoterapii. 1. vyd. Brno: Cesta, 1994, 212 s. ISBN 8085319292. info
- HARTL, Pavel. Psychologický slovník. Illustrated by Karel Nepraš. 1. vyd. Praha: Budka, 1993, 297 s. ISBN 80-901549-0-5. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks. - Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2002/PSY701